XY – Nicole Boyle Rødtnes (Anmeldelse)

Fil_000XY – 5 ud af 5 stjerner (Anmeldt for Alvilda)

“Du har en tilstand, som vi kalder for XY-pige. Det betyder, at selvom du ser ud som en pige, så er du genetisk set faktisk en dreng, siger hun.

Ordene snor sig i mit hovede. Vikler sig sammen til små eksplosioner, der efterlader sorte huller i mine tanker. Det giver ingen mening. Jeg skulle have været en dreng, men blev en pige. Min krop har leget gemmeleg i 15 år og skjult, hvad den er. Selv for mig. Mest for mig.”

Da Asta som 15-årig får meldingen om, at hun er en XY-pige og derfor genetisk set en dreng, falder hendes verden sammen. Hun kæmper med vrede og selvmordstanker – men så møder hun Christoffer. Han har selv forsøgt at begå selvmord, og med ham kan hun tale om alt, som de andre ikke forstår. Langsomt forelsker Asta sig i Christoffer. Men kan man elske uden køn?

Mit første møde med Nicole Rødtnes var i hendes anden roman ‘Hul i hovedet’, hvor flere problematikker tages op og betragtes fra et nyt og særligt synspunkt. Jeg var enormt begejstret, så da jeg blev tilbud denne roman også af Nicole, var jeg ikke længe om at sige ja tak. Og heldigvis blev jeg absolut ikke skuffet. For der skal ikke være tvivl om, at når man læser noget rigtig godt af en forfatter, så vil forventningerne, til andre bøger fra samme navn, være høje. Nicole Rødtnes indfrier dog heldigvis alt, og jeg efterlades endnu en gang fyldt med tanker og følelser, der på en gang både forsøger at bundfælde sig, og rive op i alt hvad mit stakkels følelsesregister formår at besidde.

Problematikken i denne roman, vs. ‘Hul i hovedet’, føles mere alvorlig, og Nicoles valg, i forhold til historiens forløb, viser også at dette emne bør læses  med den største respekt og forsøg på forståelse.

Asta skal finde ud af, hvem hun er – mens hun samtidig møder Christoffer, der virker så enormt meget i balance med sig selv. Det er ikke nemt hele tiden at blive stillet til ansvar med følelserne, der river op i hendes inderste, mens de mennesker hun elsker aller højest, ikke formår at forstå hende. For hvem kan også det?

Der hvor historien rammer mig bedst er på den tankevækkende front. Jeg kan ikke ryste følelsen af afmagt fra mig i mit forsøg på at forstå, hvilke følelser der hersker i en ung krop, når man stilles overfor et dilemma at skulle vælge køn. Jeg er overbevist om, at man ikke 100% kan forstå, hvad det betyder, før man har prøvet det, og derfor har jeg den største respekt for Nicole Rødtnes, der formår at levere stof til eftertanke.

Sproget i denne roman er dejlig flydende og falder helt naturligt under læsningen. Den bærer præg af målgruppen med sit blandede historiefortællende og ungdomsindviet fortællersprog.

En virkelig god ungdomsroman der kan levere både gisp og smil.

Tak til Alvilda for anmeldereksemplaret.

Info:

Original title: XY

Forfatter: Nicole Boyle Rødtnes

Forlag: Alvilda

Læst på: Dansk

Stjerner: 5/5

2 thoughts on “XY – Nicole Boyle Rødtnes (Anmeldelse)

  1. Pingback: Læste bøger i marts 2016 | nenaskov

  2. Pingback: Ilttyv: Over sløret af Nicole Boyle Rødtnes (Anmeldelse) | nenaskov

Skriv en kommentar