21 måder at dø – Sarah Engell (Anmeldelse)

IMG_6009-0

Hvor lang tid tager det at gå fra at være en af klassens mest populære piger til at være en social taber, udstødt og stemplet af alle?

Ikke ret lang tid, konstaterer Stella, da hun kommer på kant med sin bedste veninde, Amalie. I løbet af ingen tid får Amalie vendt klassen mod Stella, og hun skyer ingen midler: Facebook-hetz, sms-trusler og groteske Youtube-klip. Stella er forsvarsløs og kan ikke andet end se til, mens hendes hadeside får flere og flere likes. En lille trøst er Filippa, der også går i klassen, men hvor meget er en vendinde egentlig værd, hvis hun ikke tør mødes, når andre ser det?

Stella kan mærke, hvordan hun langsomt dør indvendigt. Den musik, der før var hendes et og alt, visner og de få mennesker, som hun stadig stoler på, falder fra en efter en. Så hvad er der tilbage at kæmpe for? Ingenting. Det er jo bare at vælge en af de 21 måder, som hun har listet op. 21 måder at dø…

Det var ved ren tilfældighed, at jeg på en af min turer til boghandleren, faldt over denne bog. Den var på det tidspunkt helt ny, og derfor udstillet i ungdomsområdet. Overskriften var klart en blikfanger, men det var først da jeg også havde læst bagsiden, at jeg vidste det var en “must read” bog, jeg havde fingrene i. Sjovt nok viste det sig så, at Sarah Engell var en af de mange forfattere, der slog vejen forbi Bogmessen i Forum. Så udstyret med mit eksemplar, sad jeg forventningsfuld og ventede på at høre Sarah Engell og Sara Bro skulle diskutere denne skarpe ungdomsroman. En rigtig god oplevelse!

Bogen “21 måder at dø” sætter et virkelig vigtig emne i spotlys. Et emne som vi allesammen på en eller anden måde berører. Enten ved at føle mobning på egen krop, via job i form af både børne og voksen mobning, eller via nyheder og historier fra dem omkring os. At blive mobbet og være ude af stand til at kunne sige fra, gør det til en situation umenneskelig og ubarmhjertelig. Bare tanken om at det kan ske for mine børn, får mit hjerte til at banke i dobbelt takt, og jeg får lyst til at pakke dem ind i bobbelplast og være ved deres side resten af livet! Men det er jo ikke en mulighed, så derfor er det så vigtigt, at vi tør tage dette emne op.

Jeg synes, Sarah Engell rammer spot on. Hun beskriver situation omkring Stella og Amalie så tydeligt, at det kryber under huden på læseren, og man har svært ved at lægge bogen fra sig, i håb om at hvis man blot læser til den sidste side, så skal det hele nok gå.

Desværre går det ikke altid godt – og det har Sarah valgt at fremhæve ved at implementere små notitser fra virkeligheden i historien. Vi hører om piger der begår selvmord, fordi de ikke kan leve med mobningen mere, og vi mærker realiteternes hård tag.

“21 måder at dø” ligger i min optik i toppen af 2014’s ungdomsbøger. Indtil nu har Leoniderne af Nanna Foss stjålet mit hjerte, men den har fået en konkurent. Det er dog to vidt forskellige genrer, og heldigvis er der plads til flere på toppen. Derfor vil jeg give Sarah Engell og hendes ungdomsroman “21 måder at dø” 5 stjerner. Det er en bog, der rammer fuldstændig spot on og bringer et emne op, som alle bør tage stilling til. De sorte bogstaver der danner Stellas liste over 21 måder hvorpå hun kan begå selvmord, efterlader mig med en krybende kold følelse i kroppen. Tænk sig hvor mange unge mennesker der egentlig har det på den måde?

Original title: 21 måder at dø

Forfatter: Sarah Engell

Forlag: Carlsen