Hul i hovedet – Nicole Boyle Rødtnes (Anmeldelse)

På BogForum i november stod jeg i kø sammen med Bente fra Trolderier, fordi hun skulle have signeret en bog. Jeg var egentlig ikke så opmærksom på hvilken bog og af hvem, men Bente anbefalede bogen, da hun mente at det var lige min stil. Et spontant bogkøb med signering har derfor ledt mig til denne anmeldelse af en virkelig skøn ungdomsroman. Så først og fremmest tak til Bente for den anbefaling! 🙂

Hul i hovedet – 4 ud af 5 stjerner

Til en fest slår Vega hovedet og får en hjerneblødning. Da hun vågner på hospitalet, har hun mistet sit sprog, og det føles, som hele hendes liv er forsvundet sammen med ordene. Men en dag møder hun Theo, der ligesom hendes har svært ved at tale. Men kan man elske uden ord? Og hvad skete der egentlig den aften, hvor Vega kom til skade?

Nicole Boyle Rødtnes har grebet ned i posen med ungdomsproblematikker, fisket dem op som var mest relevante, og samlet dem i Vegas liv. Og så lige med det twist at Vega befinder sig i en horrible situation uden evnen til at kommunikere med sin omverden. Sådan læste jeg ihvertfald historien, indtil jeg til slut fandt ud af, at Nicole egentlig var inspireret fra sit eget liv og det at opleve afasi på tæt hold. Ikke at det har nogen betydning for hvordan jeg havde oplevet bogen, men jeg forstod pludselig, hvorfor det var lykkes Nicole at være så levende i hendes beskrivelser af Vegas kamp. Jeg sad som læser flere gang med en umådelig stor forståelse, for de følelser der florerede, både frustrationerne og sorgerne, hvilket skyldes de skarpe og omhyggeligt valgte ord og vendinder der bruges. Jeg var ikke nogen steder i tvivl om Vegas helvede, hvor familien og vennerne pludselig slet ikke er som før. Og hvor Vega pludselig ikke er som før.

Hul i hovedet er en ungdomsroman med dybde, og som arbejder med flere emner på en gang. En spindelvæv af komplimenterede vinkler på det at være ung, giver en roman der kan fungere som belæg for en fordybelse og forståelse for verden omring os. Der indblandes også forældre vinklen, det at være kæreste med en der pludselig bliver syg, det at være venner med en der pludselig bliver syg og ikke mindst det at være søster.

Ord der beskriver er

• livsbekræftende
  • øjenåbende