Ilttyv: Over sløret af Nicole Boyle Rødtnes (Anmeldelse)

IMG_1816

Over sløret – 4 ud af 5 stjerner (anmeldereksemplar fra forlaget).

I en dyster fremtid koster hvert åndedrag penge. Kun de rige har råd til kvalitetsilt, som den der fandtes før katastrofen. De fattige må nøjes med dårligere ilt, der langsomt gør dem syge.

Troy og Shay kæmper for at overleve, men da Shay bliver fængslet under falske anklager og ikke har råd til at betale ilten i fængslet, bliver de begge tvunget ud i en livsfarlig alliance.

Over sløret er første bog i serie Ilttyv.

En kulmination af fremtidens uvished med fantasy i topklasse giver os første del i serien om Troy og Shay.

Først introduceres vi til universet. Hvad er der sket og hvorfor er verden pludselig en helt anden? Og hvordan er det at være menneske i denne ‘nye’ verden? En verden hvor stråling ved jorden har tvunget mennesket til at bygge et slør og flytte hele verden over dette slør. Jo tættere man kommer sløret, jo større strålingspåvirkning, hvilket kan resultere i mistede lemmer og i sidste ende døden. Så alle med magt og penge bor højt oppe, så langt væk fra sløret som muligt, mens alle andre må klumpe sig sammen på de nederste niveauer.

Vi møder Shay og Troy, halvsøskende, der skiftevis fungerer som jeg-fortæller i et kapitel, deres familie og deres hverdag. En hverdag der evig og altid går ud på at skaffe penge til at overleve. Langsomt begynder historien at tage form, og da Shay bliver overfaldet og pludselig ender i fængsel, tager handlingen fart. Både Troy og Shay er unge mennesker med en enorm portion kampgejst, og de forsøger konstant at ændre den fremtid, de ellers har hængende over hovedet. En kampgejst der virkelig gavner dem, i den tid de skal igennem. Det handler om hvem man kan stole på, og hvem man kan og ikke kan narre.

Nicole Boyle Rødtnes har skrevet en lang række eminente ungdomsbøger. Jeg har læst XY, Hul i hovedet og første del i serien Elverskud og dette udspil lever klart op til både skrivestil og fantasi. Nicole udviser stor indsigt i målgruppens sprogforståelse og formår at skabe spænding og underholdning hele vejen igennem.

Personerne taler til mig som læser, og involverer mine følelser for overlevelsen af de personer, som portræteres, og min irritation mod de modspiller de møder. Det er en klassisk forfatter-læser interaction, hvor læserens følelser er i forfatterens hule hånd. Der afsløres dét om karaktererne, som der bør, for at skabe det ønskede indblik. Det eneste jeg bider mærke i, er blandt andet behovet for dybere forståelse for Shay’s far og Troys stedfar, samt indsigt i deres mors udgangspunkt. Men jeg vil også lade dette stå med efterfølgende …. for ‘Over sløret’ er første bog i serien, og de første bøger skal altid introducere os til universet og opbygge en forventning til resten af serien. En forventning der hos mig er enorm stor. Det skal gå meget galt, hvis næste bog ikke lever op til alle mine ønsker og håb. Mit kendskab til Nicole Boyle Rødtnes evner gør, at jeg tør komme med den udmelding. Så jeg vil vente med spænding til næste bind i serien: Under sløret. Denne kan allerede købes, blandt andet via Forlagets egen hjemmeside.

Tak til forlaget for denne fede læseoplevelse.

Bonus! Jeg har fået lov til at give et eksemplar af ‘Ilttyv – Over sløret’ til en af jer derude. Hold øje med ‘Give-away’ indlægget der kommer i næste uge!

Original title: Over sløret