DIG OG MIG VED DAGGRY – Glenn Ringtved & Sanne Munk Jensen (Anmeldelse)

8702152944

DIG OG MIG VED DAGGRY – 5 ud af 5 stjerner

Da de hiver os op af Limfjorden, hænger vi stadig sammen. Jeg ved ikke, hvor lang tid vi har ligget i vandet, det er ikke til at sige, man mister ligesom tidsfornemmelsen. En uge. Måske to. Jeg ved det ikke. Retsmedicineren har også svært ved at sige det præcist. Han vil gerne have tilladelse til at fjerne håndjernene, det bliver han ved med at snakke om, det er skide besværligt at håndtere to lig, der hænger sammen på den måde. DIG OG MIG VED DAGGRY er den fatale kærlighedshistorie, som Louise aldrig fik fortalt. Før nu. Det er en historie om tilfældigheder, misforståelser, svigt og tilgivelse, og om at elske så vildt og meningsfyldt, at det er værd at dø for. (Forlagets beskrivelse).

Jeg er generelt utrolig glad for at læse – og der går længe mellem bøger jeg ikke synes om. Især hvis det er bøger, jeg selv vælger og ikke nødvendigvis er et anmelder eksemplar eller et manuskript, der skal betalæses. Derfor kan det også runge en smule hult, når jeg gang på gang skriver anmeldelser herinde fyldt med store ord og varme følelser, og smider om mig med stjerner. Men DIG OG MIG VED DAGGRY sprænger min skala. For selvom jeg har læst mange enormt gode bøger i den sidste tid, så er denne historie helt speciel og efterlader mig med åndenød og i fuldstændig ekstase. Man kan diskutere sproget, opbygningen og andet teknisk, men det er slet ikke den vinkel, jeg vil vælge i denne anmeldelse. Jeg vil i stedet rose fortællingen og dele min begejstring for en oplevelse, der gik så meget under huden, at det sitrede længe efter sidste side var vendt.

Alle kærlighedshistorier, om de ender godt eller skidt, indeholder klassiske elementer fra traditionelle historier. Det er ikke nyskabende, hvilket vi heller ikke ser i DIG OG MIG VED DAGGRY. Liam og Louise gennemgår alle aspekter af den kærlighed, som vi så i Romeo og Julie og senere i ungdomsbøger som Liv og Alexander og Twillight. Men selvom karamellen i midten er deres gribende kærlighed, så er pakningen omkring fyldt med seriøsitet og udfordringer, der kræver at de to unge mennesker får brug for at blive voksne og det meget hurtigt. Men ingen kan forvente at børn er voksne, og slet ikke at dem der har brug for hjælp kan klare sig selv. Man kan diskutere, om den naivitet vi møder hos dem begge, i grunden bunder i en umulig forventning fra omverden om at de agerer som nogen de ikke er – med en viden og livsoplysning som ingen af dem besidder. Det er dog dragende, hvordan udviklingen som historien tager, er præget af den livsanskuelse man har når man er teenager, og hvor de valg der træffes, er så utrolig lige til. Der stilles ikke spørgsmål til livets finurlighed, men der hersker i stedet en accept af tingenes gang.

Men det er ikke kun skyklapperne hos de unge, som forfatterne har valgt at portrættere – også både Louises og Liams forældre lever i deres egen verden, med meninger og holdninger til livet omkring dem. Og selvom man aldrig kan være sikker på at redde sine børn fra alt, så sker der i denne historie et gevaldigt brud i både ideen om omsorg og kærlighed. Netop denne vinkel er med til at gøre DIG OG MIG VED DAGGRY til sin egen unikke historie, og man har som forældre mulighed for at lave en relation, som unge nok ikke vil opleve når de læser bogen. At en historie kan vinkels og ramme bredt både i interesse og aldersgruppe, er uden tvivl en stor fordel.

Har du ikke læst DIG OG MIG VED DAGGRY, vil jeg mene at den skal stå på din TBR liste – for det er så absolut en af de bøger, jeg forudsiger vil leve længe og sætte sig som en del af vores litterære hukommelse. Det bliver en af de bøger, der står side om side med andre ungdomsbøger vi aldrig glemmer.

Så skynd dig og grib muligheden på f.eks. mofibo hvor jeg selv har læst DIG OG MIG VED DAGGRY og få den læst!! 🙂

 

Info:

Original title: DIG OG MIG VED DAGGRY

Forfatter: Gleen Ringtved & Sanne Munk Jensen

Forlag: Gyldendal

Læst på: Dansk

Stjerner: 5/5

6 thoughts on “DIG OG MIG VED DAGGRY – Glenn Ringtved & Sanne Munk Jensen (Anmeldelse)

  1. Pingback: Marts update | nenaskov

  2. Pingback: Mit hjerte og andre sorte huller – Jasmine Warga (Anmeldelse) | nenaskov

  3. Pingback: Læste bøger i 2015 | nenaskov

Skriv en kommentar