Tvillinger og samsovning

Som kommende mor til tvillinger, går tankerne selvfølgelig på hvordan man nu gør, når der er to i stedet for en. Lige pt. kredser mine tanker omkring sovesituationen. Vi har haft forskellige ideer til, hvordan dette skulle være, men jeg har hele tiden følt, at jeg ingen rigtig belæg havde for at træffe den ene eller den anden beslutning.

Vi har tænkt:

At de skal sove sammen i en alm. tremmeseng, med sengerand og så når de var for store, så over i hver deres tremmeseng.

At de skal sove sammen i kravlegården, hvor vi køber en specialsyet madras, så den passer præcis. Her vil de kunne sove sammen længere, inden de skal over i hver deres tremmeseng.

Tankerne har drejet sig om hvor vigtigt er det for tvillinger at sove i samme seng? Og kan vi ikke risikere at de ikke sover godt sammen, fordi den ene vækker den anden?

En ting vi har været enige om fra starten, er at de ikke skal sove i vores seng. Det har aldrig fungeret med Alexander, og det skal KUN være i starten, hvor et evt. kejsersnit kan kræve, at amningen om natten skal kunne foregå uden at jeg skal op og sidde.

Jeg har kun ideer fra hvad andre har gjort, og hvad der har virket for dem. Men tvillinger er jo ikke ens – ingen børn er ens, så jeg ved godt at det i sidste ende handler om, hvad der er bedst for dem og ikke hvad kloge hoveder siger. Alligevel har jeg surfet nettet lidt, for at finde info.

Noget jeg har fundet ud af, er at de kan have behov for en fysisk adskillelse, uden at det er mere end et klæde eller lignende, så de stadig kan “føle”/høre hinanden, men da de kommer fra maven hvor de ligger adskilt, så kan dette behov stadig være tilstede.

I og med at tvillingerne er to individer med forskellige behov, så kan en samsovning situation være både godt og skidt. Det kræver, at man ser dem an, og lytter efter deres signaler. Det er vores hensigt at forsøge at få dem til at sove og spise på samme tid, men det betyder selvfølgelig ikke at søvnrytmen nødvendigvis kommer til at passe sammen. Derfor hælder vi mest til løsningen med samsovning den først tid i en tremmeseng, og så over i hver deres så snart de er for store til at ligge ved siden af hinanden. Så længe de ikke er så lange, er muligheden selvfølgelig også at de sover i hver deres ende. Men den løsning har jeg ikke læst om, det er mere min egen tanke.

Der er ihvertfald ingen tvivl om at det at få tvillinger, når man kun har prøvet med en, kræver nogle overvejelser ift. hvad man vælger at gøre rent praktisk. Det er dog vigtigt for mig, at vi har overvejet de forskellige muligheder, så vi også har noget at skifte med, hvis nu den valgte metode ikke har den ønsket virkning og ikke tilgodeser deres personlig behov.

Kender I nogle succes historier med tvillinger og sovesituationen?IMG_6137

Tvillingerne til MD scanning for et par uger siden. 

20150317_202717

Taget i tirsdags – min mor skulle vise sin kollega, hvor tyk jeg er blevet! 😉

One thought on “Tvillinger og samsovning

  1. Pingback: FØDSELSDAGSUGE – The best | nenaskov

Skriv et svar

