Jeg er her stadig – Clélie Avit

IMG_0904

Jeg er her stadig – 4 ud af 5 stjerner (Anmeldt for Lovebooks)

Elsa har i flere måneder ligget i koma på hospitalet efter en skiulykke. Lægerne er ikke optimistiske. Hun kan høre alt, havd der bliver sagt, men hendes lammende krop kan ikke reagere.

Thibault, som er bror til en anden patient, forvilder sig en dag ind på Elsas stue, hvor han tager et tiltrængt hvil. Umærkeligt begynder en dialog mellem Elsa og Thibault, men samtale uden ord, der vækker stærke følelser.

Kan kærlighed påvirke sanserne? I så fald er tiden knap, for lægerne og familien har givet op og påtænker at frakoble Elsa de livsnødvendige maskiner. Kun Thibault tror stadig på mirakler.

Åh ha. Sikke en historie. Men trods den sprøde spirende kærlighed der opstår mellem Elsa og Thibault. Trods spændingen gennem historiens udvikling. Trods den oplagte forelskelse man som læser inviteres til af Clélie Avits inspirerende og omfavnende skrivestil. Så efterlades jeg alligevel en smule ambivalent. På den ene side er det overstående tydelige argumenter for lysten til at forblive i universet, og fordybe sig i følelserne der opstår, men på den anden side så indeholder historien også, efter min mening, en stor portion feel good elementer, som jeg desværre synes bidrager med en flad fornemmelse. Vennernes lykke og Thibaults ulykkelige tilværelse virker malplaceret overfladisk.

Så på den ene side kan jeg fuldtud forstå, hvorfor denne roman er prisvindende, mens jeg på den anden side synes, at det skarpe og alvorlige koma-element pakkes ind i lidt for meget candyfloss.

Men skønt der er elementer, der ikke helt harmonerer med min smag, har Clélie Avit alligevel formået at få det til at krybe med følelser.  Tænk hvis man lå i koma, ved fuld bevidsthed, men uden at nogen vidste det? Det er virkelig en skræmmende og alligevel lidt fascinerede tilgang, som jeg synes blev beskrevet med vendinger, der skabte en connection med mig som læser. Man bliver langsomt fuldt forstående med Elsas situation, og halsen snørrer sig sammen i de følelsesladende øjeblikke, hvor især vennerne bearbejder deres sorg.

Sproget er simpelt og lige til, og oversættelsen er der ikke at sætte en finger på. Det er en oplagt roman til eftermiddagen på sofaen, mens regnen slår mod ruden.

Så alt i alt en sød og romantisk kærlighedshistorie med sit eget skarpe og ret spændende twist. Det er en bog, jeg gerne vil anbefale, og jeg vil meget gerne høre, om du synes, jeg er helt ved siden af, når jeg sidder ambivalent tilbage. 🙂

Info:

Original title: Je suis lá

Forfatter: Clélie Avit

Forlag: Lindhart og Ringhof

Læst på: Dansk

Stjerner: 4/5

Anmeldt for Lovebooks

Skriv en kommentar