Isla og jagten på lykke – Stephanie Perkins (Anmeldelse)

Følgende anmeldelse blev udgivet på Lovebooks.dk  i oktober 2015

IMG_1759

Isla og jagten på lykke – 4 ud af 5 stjerner (anmeldt for Lovebooks.dk)

Velkommen til kærlighedens univers – Stephanie Perkins’ univers. Et sted hvor kærlighed overvinder alt, men hvor den ikke altid bliver serveret på et sølvfad. Stephanie Perkins har den helt rigtige opskrift på en skøn historie fyldt med farverige beskrivelser og varme følelser. Isla og jagten på lykke er det afsluttende bind i trilogien, der startede med Anna og det franske kys og fortsatte med Lola og naboen søn. Alle tre bøger er selvstændige fortællinger, men hvor vi, som bonus, møder karaktererne på kryds og tværs af bøgerne.

Isla går på den amerikanske high school i Paris, som også Anna gik på, og vi finder ret hurtigt ud af, at deres veje har krydset hinanden. For Isla er varm på Josh – den selv samme Josh der i sin tid var en del af Anna og Étiennes vennekreds. På det tidspunkt var Josh dog kæreste med en anden, og Isla måtte bedrøvet indse, at hendes drømmefyr kiggede den anden vej. Og således opdager vi små bitte koblinger til Anna og det franske kys gennem hele bogen, hvilket giver Isla og jagten på lykke en ekstra dimension – fyldt med genkendelse og en kær, familiær fornemmelse. Det gav mig straks lyst til at genlæse Anna og det franske kys for at se, om jeg kunne spotte de øjeblikke, der bliver refereret til.

Lola og Cricket fra Lola og naboens søn dukker ligeledes op i dette afsluttende bind, da Crickets søster skal deltage i en skøjtekonkurrence i Paris, og alle vennerne ender med at sidde ansigt til ansigt i historiens omfavnelse af venskab og kærlighed.

Stephanie Perkins skriver i en stil, der er ligetil og nem at læse. Tiden flyver afsted, mens siderne næsten vender sig af sig selv, og man føler sig draget af ordenes magt. Det er søde og sjove historier, hvor der både er plads til grin og gråd, og hvor man efterlades med en varme fornemmelse af glæde. Jeg er vild med puslespilet i de tre bøger, og hvordan de alligevel er så selvstændige, at man tre gange kan drages ind i et nye kærlighedseventyr.

Isla og jagtens på lykke er fyldt med festlige beskrivelser af Paris og Barcelona, der tilføjer det ekstra krydderi, som gør Isla og Josh’s kærlighedshistorie vidunderlig og giver læseren mere end bare en fortælling om ung kærlighed. Også Islas ven Kurt tilføjer dybde og menneskelig forståelse til historien i form af accept og respekt for forskellighed.

Isla og jagten på lykke er en enormt dejlig og afslappende læseoplevelse passende til alle stunder og god til flere aldre. Bogens problematikker kan tiltale de unge og skabe en følelse af fællesskab og for de lidt ældre en er det en nostalgisk kærlighedshistorie. Stephanie Perkins har en magisk blyant, der giver fornyet liv til historier fyldt med dejlig ung kærlighed.

Original title: Isla and the Happily Ever After

Forfatter: Stephanie Perkins

Forlag: Lovebooks – Lindhard & Ringhof