The Selection – Udvælgelsen af Kiera Cass (Anmeldelse)

Udvælgelsen – 4 ud af 5 stjerner. Læst og lyttet på Mofibo.

Forlagets beskrivelse:

America tilhører en af de lavere kaster i nationen Illéas klasseopdelte samfund, og hendes familie lever på sultegrænsen. Derfor burde hun være lykkelig da hun inviteres til at deltage i Udvælgelsen hvor landets kronprins, for åbent kamera, vil vælge sin prinsesse blandt tilfældigt udtrukne piger. Men America har planer for sit liv, og ingen af dem omhandler at skulle date en kedelig og forkælet prins. Familiens økonomi tvinger hende dog til at deltage i lodtrækningen, og snart befinder hun sig i paladset omgivet af fireogtredive andre piger. Intriger viser sig imidlertid at være et mindre problem, da også landets oprørsstyrker kan se PR-værdien i Udvælgelsen. Udvælgelsen er første bind i en serie om venskab, kærlighed, rivalisering og et samfund bygget på forbud og klasseforskel.

Hunger Games meets The Bachelor

Det var med en følelse af deja-vu, at jeg hørte de første kapitler på vej til arbejde. Min hjerne genkendte Hunger Games situationen, med en verden opdelt i klasser og en central begivenhed, der fjerner unge mennesker fra deres familier, og bringer dem i en meget uvandt og udfordrende situation. Men her sluttede følelsen ikke. For pludselig var jeg tilbage i min sofa for mange år siden, hvor jeg troligt fulgte med i det amerikanske program ‘The Bachelor’. Programmet hvor en rig og udmærket flot fyr skulle vælge sin kommende kone blandt en masse smukke kvinder. Maxon, Illéas kronprins, skal i denne ‘Udvælgelse’ vælge sin kone blandt mange smukke unge kvinder – en process der både udfordrer ham og resten af landet. For det hele foregår på tv, og den åbenlyse underholdningsgrad påvirker både den sociale og politiske dagsorden.

America, der med sit eget mål, lader sig dog ikke slå ud af det store press, og i denne første bog i serien finder vi ud af, at hun er en pige med egen vilje, ben i næsen, en stor kærlighed til sin familie, men desværre også med et knust hjerte. Mon Maxon kan hjælpe hende med det?

‘The Selection – Udvælgelsen’ er en underholdende og sød fortælling, og hvis man holder af Hunger Games universet og kan forestille sig det krydret med kærlighed som det centrale holdepunkt, så er dette helt sikkert en ungdomsroman, der er værd at læse. Den indeholder både lidt action og spænding, men også de der små øjeblikke af ømhed og ægte følelser, der med deres ungdoms renhed giver en varm og behagelig følelse hos læseren. Når fingre næsten mødes, og læber strejfer hinanden, er jeg solgt. Den spæde forelske er fantastisk.

Original titel: The Selection

Forfatter: Kiera Cass

Forlag: Tellerup