Brunch med Katja Berger og hendes debutroman ‘De 7 Synder’

IMG_2834

I lørdags var jeg inviteret til brunch med Katja Berger, der snart debuterer med fantasy romanen De 7 Synder. En lidt atypisk fantasy roman da den er er helt alene med sine 312 sider og ikke en del af en serie. Det har altid været Katjas mening at skrive en fantasyroman, der ikke skulle indgå i en længere serie, for som hun selv har oplevet det, kan det være dræbende at nå alle ’21’ bind igennem på de længere fantasyserier.

Det var med en god portion spænding og forventningsglæde, at jeg kørte til hyggelige Vejle i lørdags. For det er jo ingen hemmelighed, at jeg selv drømmer om at være på Katjas side af bordet, og derfor holder jeg enormt meget af at høre om andres process fra spæd ide til færdig bog. En process der i Katjas tilfælde, og sikkert også mange andres, har været lang.

Katja har ikke altid haft det nemt, og i et forsøg på at slippe for livets modstand søgte hun bøgerne og ordene. En gribende fortælling om en pige, der trods mange udfordringer, nu er afklaret med hendes drømme og ønsker. Og en af ønskerne er dette forfatterskab, der lige om lidt banker på hendes dør. Men fra at blyanten ramte de tommer sider for første gang, og til at Katjas debutroman udkommer d. 22/9, har det været en rutchebane med forlagskontakt og desværre både optimisme og nej’er. Heldigvis endte Katja hos et forlag, DreamLitt, der gav hende masser af plads til at udforme ‘De 7 Synder’, til den bog der klær den bedst.

En af de elementer i arbejdsprocessen som Katja fortalte os om var udviklingen af coveret. Katja har hele tiden haft en klar fornemmelse for, hvordan hun gerne så coveret til ‘De 7 Synder’, og heldigvis for hendes evne til at nedskrive mange siders rettelser til grafikeren, er de nu endte med et fantastisk resultat. Hun fortalte med stor humør, hvordan grafikeren var kommet med et forslag, hvortil hun så skrev et par linjer om det hun kunne lide, og dernæst 3 sider om det hun knap så godt kunne lide. Det fortsatte et par gange, inden de kom frem til enighed. Og nu skal det absolut ikke fremgå som om at Katjas væsen er andet end sød, venlig og imødekommende. Men bogen er hendes baby, og jeg kan virkelig godt forså, hvor vigtigt det er, at tingene bliver som de skal være. Det skal være en samlet pakke, hvor cover, ord og handling går op i en højere enhed. For som Katja skriver i en nyhedsmail i dag, så skal man ikke dømme bogen på dens cover. Men i virkeligheden vil man som læser nok altid få appetit ved et lækkert og flot cover. Jeg ved ihvertfald at det endelig resultat tiltaler mig meget, og jeg glæder mig, om muligt, endnu mere til at læse ‘De 7 Synder’. Hop forbi min Instagram profil (nenaskov), hvor jeg har delt det endelige cover. 

Så med det endelig cover og en færdig redigeringsproces, hvor mange røde og blå streger gav sved på panden og udfordringer i hovedet, står Katja nu så tæt på udgivelsesdatoen, at hun kan se lyset for enden. Men det betyder absolut ikke, at hun nu vil læne sig tilbage og lade bogen gøre resten af arbejdet. Katja er en pige med masser energi og fuld af ideer, og hun ved, at en bog ikke sælger sig selv. Derfor arbejder hun, sammen med Dreamlitt, på at komme ud til skoler og biblioteker, for at fortælle om bogen og hele historien bag. Et foredrag jeg klart vil anbefale, da Katjas rejse er både spændende og inspirerende.

Du kan læse mere om Katjas debutroman ‘De 7 Synder’ på Saxo, hvor den også kan forudbestilles. Kommer du på Fantasyfestival i Esbjerg i september, vil du også havde mulighed for at møde Katja og få din bog signeret.

Tak til Katja for en super hyggelig og inspirerende lørdag formiddag! ❤

3 thoughts on “Brunch med Katja Berger og hendes debutroman ‘De 7 Synder’

  1. Hej Nena
    Efter et par lidt travle dage, er jeg tilbage foran skærmen, og hvor er det fantastisk at komme tilbage til sådan et indlæg. ❤ Tusind tak for din deltagelse i lørdags og dit skønne tilbageblik på dagen. Det var en fornøjelse at møde dig, og jeg håber vi får den gentaget snarest. 🙂

Skriv et svar

