Første dag med elever 


Sidder klar på kontoret inden første time. 

Igår gik starten for alvor på det nye job, da alle eleverne startede igen efter sommerferien. Jeg har jo før haft timer både som løsvikar og i vikariater, og jeg har også haft en uge til at forberede mig, men alligevel meldte nerverne sig, da jeg kørte de 20km fra Horsens og mod Juelsminde. Kunne jeg indtage klasserummet og skabe et godt førstehåndsindtryk? Ville jeg være den motiverende og respekterede lærer som jeg ønsker at være? 

Her dagen efter har jeg svært ved at huske, hvad jeg egentlig sagde og gjorde den første time med eleverne – ja det var faktisk som om, at der opstod er et spontant hukommelsestab, da jeg trådte ud af klasselokalet. Nervøsiteten må have taget over, og adrenalinet styrede min krop gennem timen. En syret fornemmelse, som dog nok kan genkendes af skuespillere ved første foretilling. Og så kan alle de ellers meget detaljerede lister og planer, over ting jeg skulle sige og gøre, ellers pakke sammen og drage tilbage på seminariet. Ude i den virkelige verden hersker en anden magt. Nemlig øjeblikkets magt. Og det er den læring, jeg som ny lærer skal tilegne mig. Jo jo jeg vil stadig forberede mig grunddigt og de første mange gange nok meget grundigt, men erfaringen skal nok efterhånden løse op for nerverne, og forhåbentlig følger hukommelsen med tiden også denne udvikling. 🙂

Jeg har en god mavefornemmelsen, og jeg glæder mig til året. Så kan vi skrives ved om et par måneder, og se om glæden og begejstringen stadig sætter dagsordenen! 🙂

3 thoughts on “Første dag med elever 

Skriv et svar

