Mansfield Park af Jane Austen (anmeldelse)

Mansfield Park – 4 ud af 5 stjerner.

Min Jane Austen udfordring nærmer sig enden, da jeg nu har læst min næst sidste roman. Det er en smule sørgmodigt ikke at have mulighed for at opleve en Jane Austen historie med helt nye øjne og rent hjerte, da der ligesom ikke kommer flere fra hendes hånd. Til gengæld giver det mig nu muligheden for at genlæse dem allesammen og forhåbentlig spotte endnu mere skønhed i sprog og historie, og måske endda dykke dybere ned i Jane Austen og hendes forfatterskab, i de mange bøger der er skrevet om hende.

Men inden enden skal vi have kortene på bordet. Nemlig en anmeldelse af Mansfield Park.

Vores hovedperson er den unge Fanny Price, der, i en meget tidlig alder, flytter til Mansfield Park, hvor hendes onkel og tante bor med deres fire børn. Fannys egen forældre er fra lavere kår, og det er desværre vigtigt for beboerne på Mansfield Park, konstant at minde Fanny om, at hun ikke skal forvente samme respekt og behandling, som de andre. Alle pånær hendes fætter Edmund, der tager hende i forsvar og ofte tager både hensyn til hendes ve og vel. Efter en årrække flytter en ny præst ind i præsteboligen, og til dennes kone ankommer en søster og en bror. Mary og Henry Crawford der hverisær sætter beboerne på Mansfield Park i både behagelige og ubehagelige situationer. Fanny føler, hun er den eneste, der står tilbage og kan observere alle de ting, som hun mener er yderst uacceptable og helt forkerte, i forhold til hvad man bør gøre i deres situation. Sideløbende må Fanny undervejs kæmpe med store følelser, der både er rettet mod hende og som hun selv retter mod en, der virker uopnåelig for en ung pige af hendes rang.

Mansfield Park er, ligesom alle andre Jane Austen romaner, fyldt med kærlighed, jalousi, lykke og vrede. Følelserne får frit løb, men altid under de rette omstændigheder, og noget af det der gør netop disse Austen historier så oprigtigt vidunderlige, er denne evne til at trække læseren med tilbage i tiden, hvor reglerne og kutymerne rettede sig mod et socialt styret samfund med etiketter og forventninger. Kærlighed og ægteskab hørte ikke altid sammen, mens venner og fjender ofte kunne være en og samme. Og her bryder Jane Austen med tiden. Hun skriver en historie, hvor ægteskabets prøvelser kommer frem i lyset, og de unge pigers behov for at træffe andre valg, end dem samfundet træffer for dem, får lov til at styre en smule af handlingen.

I forhold til de andre Jane Austen romaner, rammer Mansfield Park ikke topnotch. Emma ligger stadig på første pladsen, skarp forfulgt af Fornufthed og følelse. Men Mansfield Park er stadig et beundringsværdigt værk, som alle bør læse, hvis de vil stifte bekendtskab med en af de store kvindelig forfattere. Jeg tror, at en af de grunde til at netop denne roman ikke rammer hjertet så rent, er Jane Austens valg af personer og deres personligheder. Det er ihvertfald det jeg selv føler, og det jeg kan læse mig frem til, hos andre der har skrevet om deres læseoplevelse. Mange af kvinderne i bogen, blandet andet de to kusiner og Fannys anden tante, er egoistiske, bedrevidende og fyldt med hovsky snosky fornemmelser, der tamper hen over stakkels lille Fanny og alle i samfundet, der ikke når dem til sokkerne. Og lige præcis stakkels lille Fanny er en anden grund. Hun bliver en smule bleg, når man tænker på de andre hovedpersoner i Jane Austens univers, der kæmper for retten til at leve med kærlighed. Fannys evige beherskelse af hendes egne udråb og reaktioner, sætter hende i bås og gør hende til tider mere krukket end elskværdig. Men ikke desto mindre er jeg stadig begejstret, for den udvikling der sker. Ikke bare hos Fanny men også hos hendes onkel og tante. Når alt kommer til alt kan jeg ikke lade hver med at elske alt, hvad den kære Jane Austen har valgt at fortælle, og jeg må nok erkende, at det lidt hindre mig i at give en retfærdig karakter. Min mening vil til evig tid være påvirket af mine store følelser, for pennen der skriver.

Derfor får Mansfield Park 4 ud af 5 stjerner, hvilket skal indikere, at jeg elsker historien på sin egen facon, men at den ikke ramte lige så dybt som de to førnævnte Austen romaner.

Du skal læse Mansfield Park, hvis du har lyst til selv at bedømme de skarpt tegnede umulige mennesker, og hvis du, som jeg selv, gerne vil opleve hele Jane Austen pakken. Har du endnu ikke læst noget af Jane Austen, vil jeg ikke anbefale at starte med denne bog. For er du en af dem, der synes den er forfærdelig, vil jeg frygte, at du ikke forsøger med endnu en af hendes romaner. Derfor vil min anbefaling, ud fra min egen personlige oplevelse være at starte med Fornufthed og følelse eller Emma.

På bloggen kan du under boganmeldelser læse mine oplevelser af de andre Jane Austen romaner.

Original title: Mansfield Park

Forfatter: Jane Austen