Under overfladen af Jennifer Echols (Anmeldelse)


Under overfladen – 4 ud af 5 stjerner (Anmeldereksemplar fra forlaget).

Der er meget Zoey helst vil glemme. Hendes far har gjort sin unge elskerinde gravid,  og hendes mor har forsøgt at begå selvmord. Men da Zoey kommer ud for en bilulykke, er det kun en enkelt aften hun ikke kan huske.

Af frygt for sin fars trusler om tvangsindlæggelse lyver Zoey om sin tilstand og forsøger at stykke aftenens hændelser sammen uden at vække mistanke.

En svær opgave når kæresten, Brandon, ikke kan finde tid til hende, og Doug, som plejer at afsky hende, pludselig opfører sig som hendes kæreste.

Men hvad skete der egentlig den aften og hvem kan hjælpe hende med at huske?

Den røde tråd flettet af ungdommens svære valg slynger sig omkring Zoeys liv, der gør det endnu svære for hende at gribe efter overfalden. Og som bogen starter

Alle gode svømmere har en historie om hvordan de næsten druknede. Det her er min.

Stilen er lagt, banen kridtet op og vi ved som læsere, at vi skal igang med en ungdomsroman, hvor plottet involverer os i det at være ung og på vej ind i uvishedens mørke landskab. En vej som kun lover udfordringer og prøvelser, kombineret med fortvivlelse og frustration.

Under overfladen er min tredje roman af Jennifer Echols, og med både det velkendte forside design og den tilbagevendende korte overskrift, er jeg ikke i tvivl om, at ungdom, kærlighed, sorg, og svære valg vil gennemsyre den kommende læseoplevelse. Jeg har for kort tid siden læst ‘Mellem Linjerne‘, som skuffede mig en smule, og derfor havde jeg ikke de store forventninger til denne bog. Heldigvis overraskede ‘Under overfladen’ mig positivt. Den flydende og letlæselige tekst involverede mig, og det lille mysterie fik sat mine antenner på arbejde. For jeg kunne gætte med sideløbende med Zoey.

Zoey er ude på glat is – hendes mors tilstand og hendes fars trusler skaber en svær situation, hvor hun må liste sig frem mod sandheden. Det bliver en kringlet rejse, og jeg kunne til tider godt tænke mig at gribe fat i Zoeys skuldre og ruske til. Kom nu tøs – så sæt foden for døren og få spurgt de rigtige mennesker om hvad der er sket. Dog kan jeg også samtidig godt forestille mig, hvordan angsten kan have så hårdt fat, at pigebarnet hæmmes i at nå sandheden på den mest fornuftige måde. Hendes mors udvikling og hendes fars manglende udvikling skaber de mest ugunstige rammer for en ung pige at vokse op i.

Et fedt udspil som klart lever op til mit første møde med Jennifer Echols (Over stregen). Nemt at læse, nemt at forstå og underholdning til alle der holder af ungdommens sødme, frustration og forvirring. Kærlighed, uvenskab og masser af familieproblemer. Rammen dannes perfekt om ungdomsromanens evne til at fylde læseoplevelsen med øjeblikkelig forståelse.

Tak til forlaget Tellerup for læseoplevelsen.

Info:

Original title: Forget You

Forfatter: Jennifer Echols

Forlag: Tellerup

Læst på: Dansk

Stjerner: 4/5

Anmeldt for forlaget.

One thought on “Under overfladen af Jennifer Echols (Anmeldelse)

  1. Pingback: Læst bøger i juni 2016 | nenaskov

Skriv et svar

