Shadow Falls After Dark: Genfødt af C.C. Hunter (Anmeldelse)

Genfødt – 4 ud af 5 stjerner (Anmeldereksemplar).

For Della Tsang er Shadow Falls ikke bare en lejr. Det er hendes hjem – dér hvor hun føler sig tryg. Men da den mystiske fyr, Chase, dukker op i lejren, vender han hele tiden hendes verden på hovedet.

Jo mere tid hun tilbringer med vampyren Chase, jo mere føler hun sig tiltrukket af ham, men samtidig gør den sexede hamskifter, Steve, alt for at vinde hendes hjerte.

Da en ny mordsag bliver livsfarlig for Dellas venner, må hun kæmpe side om side med Steve og Chase. Men vil det lykkes hende at redde sine venners liv – uden at bringe sit eget hjerte i fare?

Det er ingen hemmelighed, at jeg læser mange fantasy bøger. Derfor er det også helt umuligt for mig ikke at holde bøgerne op imod hinanden undervejs i min læsning. Noget af det jeg typisk bider mærke i, når jeg præsenteres for et nyt univers, er brugen af myter og ‘regler’. Her forstået som f.eks. kan vampyren tåle dagslys, er de hemmelige for ‘almindelige mennesker’ osv.

‘Shadow Falls After Dark: Genfødt’ levere både mystiske væsner, og egne fortolkninger af universet for disse væsner. På Shadow Falls lever der nemlig flere arter side om side, og sammen forsøger de at skjule deres eksistens for alle andre mennesker. Vampyrer, hamskifter, hekse og spøgelser deltager på lige fod i den undervisning og det liv, som Shadow Falls sætter rammerne om. De er til og med gode venner og kærester på kryds og tværs, uden at det skaber spild i rækkerne og krige på baggrund heraf.

Della er vampyr og kæmper med sin indentitet sideløbende med, at hun involveres i en række mystiske hændelser. Så selvom hun er vampyr, så er hun ikke overlegen livets udfordringer. Og i C.C. Hunters univers, hvor vampyrer er mere menneskelige end jeg ellers synes andre forfattere fremstiller dem, kæmper Della med menstruations symptomer og vedblivende influenza agtige gener.

Det eneste der irriterede mig ved plottet er det gentagende behov for at pigerne konstant skal vise, at de er selvstændige og kan alt uden drengene. Jeg er klart fortaler for, at intet køn skal være det svage køn, men man skal også bruge sin sunde fornuft, og der er uden tvivl situationer hvor flertal er bedre end undertal, og erfaring er bedre end spontanitet og uvidenhed. Men samtidig skal det så også nævnes, at det netop er Dellas styrke og selvstændighed, der bærer historien gennem uden at man efterlades med helt/heltinde eftersmag (Ja, jeg er svær at gøre tilfreds 🙂 ). Hun er skrevet perfekt til at være det gennemgribende centrum, der efterlader historiens andre personer som vigtige, men ikke altafgørende.

‘Genfødt’ er en ungdomsroman med masser af spænding, action og mystiske fænomener. Letlæselig og flydende fører sproget os gennem Dellas prøvelser, indtil hun når sit’point of no return’. Hun må træffe nogle hardcore valg, velvidende at hun i samme øjeblik vælger til og fra.

Shadow Falls After Dark er en serie der bygger ovenpå den oprindelig Shadow Falls serie. Hovedpersonen skifter, og bipersoner træder i karakter. Derfor vil der også være spoilers på den oprindelige serie, hvis man går i gang med Genfødt.

Tak til forlaget Tellerup for læseoplevelsen.

Original title: Reborn (Fra serien Shadow Falls After Dark)

Forfatter: C.C. Hunter