Elverskud: Søsterpagt af Nicole Boyle Rødtnes (Anmeldelse)

Elverskud: Søsterpagt 4 ud af 5 stjerner (anmeldereksemplar).

Politiet efterforsker Benjamins forsvinden, og der går rygter om mord. Mens Rosa falder mere og mere fra hinanden af skyldfølelse og sorg, er både hun og Birke nødt til at lære mere om elverblikket, hvis de skal undgå at blive afsløret. Elverblikket kan nemlig andet og mere end at lokke mænd til. Det kan manipulere folks tanker og minder. Men det er svært at lære, vanskeligt at mestre og altid ekstremt farligt at bruge…

Søsterpagt er anden bog i trilogien Elverskud.

Vi er tilbage hvor Rosa og Birke er efterladt i et virvar af ubesvarede spørgsmål og følelser af at blive forrådt. Hvordan kunne deres far give bort deres 4 søster og så til Åmanden? Birke forsøger at holde styr på det hele. Hun går i skole og prøver på at holde styr på Rosa. Men nu hvor de ikke bor hjemme hos deres far mere, så er det svære. Det eneste hun kan, er at spore Rosa’s telefon via GPS og se, at Rosa konstant befinder sig i Næstbæk.

Oveni det hele har Birk Malte, og et forhold hun slet ikke kan holde rigtigt styr på. Det er slet ikke nemt at være elverpige i en verden, hvor man skal forsøge at være en anden.

Nicole Boyle Rødtnes har skrevet en fed efterfølger til ‘Skæbnedans’ hvor både mystik, spænding og action holdes i live. Jeg er dog en lille smule ramt af ‘2-er syndromet’ hvilket desværre bare ofte sker, når en trilogi har en midte, der langsomt bygger op til den helt store afslutning. Så bliver det ofte en lidt fladere læseoplevelse, som konstant sammenlignes med 1’erens imponerede wow over univers og koncept, og som giver en følelse af, at der bliver holdt lidt igen for netop at kunne brage igennem i 3’eren.

Søsterpagt er dog stadig et genialt udspil og som en helhed, vil alle tre bøger uden tvivl ligge højt på min liste over læste bøger i 2016. Jeg er vild med universet, og jeg holder umådelig meget af Nicoles flydende og behagelige skrivestil. Der opstår noget meget magisk, når ord kulminere i spangfarlige sætninger, der levere læseoplevelse til langt over gennemsnittet.

Ligesom med ‘Skæbnedans’ er sproget er nemt og bogen vil umiddelbart egne sig til læser fra 11-12 års alderen. Dette baserer jeg på emne, sværhedsgrad, samt antallet af lange ord.

Tak til forlaget for denne fede læseoplevelse!

Bog 1: Skæbnedans og Bog 3: Skyggehævn er udgivet. Læs evt. mere på Forlagets hjemmeside.