Freylands hemmelighed – Tanja Lønberg Rasmussen (Anmeldelse)

Freylands hemmelighed – 4 ud af 5 stjerner (anmeldt for forfatteren).

Jacob gik hvileløst frem og tilbage foran døren. Skridt for skridt, imens han så undersøgende på den. Stemmen udefra havde talt i godt en halv time og det lod ikke til, at den nogen siden ville stoppe. Selvom han havde en umådelig lyst til at åbne døren og byde sin søster ind, så kunne han ikke. Åh, ville det kvindemenneske dog nogensinde stoppe? Vidste hun ikke, hvor hårdt hendes besøg tærede på ham?

Han traskede tilbage til døren, lod sig til sidst dumpe ned foran den og satte sig, sådan som han havde for vane  at sidde under hendes besøg – helt op ad døren med hovedet lænet ind mod den. Han sukkede dybt, mens han lyttede og lukkede øjnene (…) Okay, han måtte indrømme over for sig selv, at han ofte nød at sidde og lytte til hende. Selvom hun altid endte med at drive ham til vanvid, fordi hun blev ved i timevis.

Årene er gået. Jacob har siddet fængslet i 3 år, da hanen dag bliver løsladt og lænket til sin lejlighed med en fodlænke. Hans humør er i bund, og han murer sig inde, ude af stand til at lukke op for nogen. Først da oberst Dahl kommer og meddeler, at han skal bruge ham til en mission, træder Jacob igen ud i virkeligheden.

Venskabet mellem Jacob og Jannik er blevet meget anspændt, og de forsøger på hver deres måde at råde bod på til.

Janniks og Sarahs kærlighed vokser for hver dag. Jannik har påtaget sig rollen som Ryans far. Han er også begyndt at arbejde i sin fars rederi, men han spiller dobbeltspil og kommer i kontakt med nogle mennesker som det er yderst farligt at lægge sig ud med. Han kommer ud på dybt vand, og før han ved af det, er både han selv og hans lille familie i fare.

‘Freylands hemmelighed’ er trejde og næstsidste bog i serien om Sarah, Jannik og Jakob. En super læseoplevelse hvor jeg sidder tilbage og er enormt begejstret, men også en lille smule frustreret over den cliffhanger slutningen byder på. Det er helt perfekt! 🙂

Fra at have bevæget os i et univers med Sarah som midtpunkt og hendes dødbringende forhold til eksmanden Ulrik, byder ‘Freylands hemmelighed’ på en mere synlig Jannik-vinkel. For Jannik, den tossede modige mand, har truffet en beslutning om at dykke ned i en kriminel ring, for til gengæld at hjælpe Jakobs fængselsstraf med at svinde ind. Men ingen, ud over politiet, ved hvad Jannik har gang i, og selvom han egentlig føler, at han har succes med sin mission og tror på at det er noget, han kan håndtere, så skrider alting pludselig, og begivenhederne tager en fatal og frygtelig drejning, hvor ingen kan vide sig sikre. For hvilken side er folk på? Hvem kan man stole på?

Tanja Rasmussen udvikler i denne bog sin evne til at fange læseren. De skiftende synsvinkler og spring i historien hænger meget bedre sammen nu end i de to foregående bøger, og den højtspændte actionfyldte historie bevares til fulde. Vi har med en serie der byder på alt fra kærlighed og mord, til den indre kamp mod selvet og knuste drømme. Og det faktum at Tanja lader sine andre hovedepersoner skinne igennem undervejs, giver en fed dynamik, der giver serien et nyt frisk pust. Der bliver vist hvordan et liv altid er påvirket af andre. og hvordan at, skønt Sarah har kæmpet for sin frihed, så har det ikke altid kun været på bekostning af hendes egne muligheder, men også være flettet ind i et lang større netværk af dystre hemmeligheder.

Sproget i denne bog er let og legende og de dybe følelser bliver beskrevet flot og farverige, så man er, som læser, ikke i tvivl om, hvad der foregår.

Jeg glæder mig og kan næsten ikke vente på at få lov til at læse videre i serien. Jeg forventer virkelig meget af den sidste bog, for der er rigtig meget, der skal samles op på. Men jeg tror på, at Tanja Rasmussen kan klare udfordringen. Hendes udvikling gennem de tre første bøger er tegn derpå.

Tak for læseoplevelsen Tanja!

Bog 1 i serien: Sarahs Skytsengel

Bog 2 i serien: En ny mission