Humans of New York – Stories af Brandon Stanton (Anmeldelse)

IMG_0844

Der bor omkring 8,3 millioner mennesker i New York City, og alle disse mennesker bærer hver i sær på en historie. Nogle spændende, nogle hjertelige, nogle sjove og nogle forfærdelige og sørgelige. Men ligegyldigt hvilken historie så er der andre, der har lyst til at lytte. Brandon Stanton er en af de mennesker, der har lyst til at høre dem alle og, til min store glæde, dele dem med resten af verden.

It always starts out fun, but the moment they start to feel comfortable, they change up and become like your mother.

I 2010 startede Brandon Stanton et projekt, hvor målet var at fotografere 10.000 New Yorkers og plotte dem ind på et kort. Men efter som arbejdet skred frem, opdagede han, at folk var mere end et billede, og de små citater og historier som folk fortalte, når han tog deres billede, skulle være en del af rejsen. I første omgang blev det til en blog (Humans of New York), hvor 12 millioner følger med. I Humans of New York – Stories går Brandon Stanton dybere.

Humans of New York: Stories is the culmination of five years of innovative storytelling on the streets of New York City. During this time photographer Brandon Stanton has stopped photographed, and interviewed more than ten thousands strangers, eventually sharing their stories on his blog ‘Humans of New York. In Brandon’s new book ‘Human of New York: Stories’, the interviews accompanying the photographs go deeper, exhibiting the intimate storytelling that the blog has become famous for today. Ranging from whimsical to heartbreaking, these stories have attracted a following of more than 15 million people across several social-media platforms.

Og Brandon Stantons egen historie, som man kan læse på bloggen, er selv en af de mange fascinerende, smukke, og fantastiske historier.

Se en film om Brandon og hør hans historie her.

Når jeg læser i Humans of New York – Stories eller klikker forbi bloggen, så bliver jeg altid ramt af en snurrende fornemmelse i kroppen. En fornemmelse der opstår fordi, det går op for mig hvor mange andre helt almindelig mennesker, der lever på samme planet som mig selv. Hvor mange, der lige som mig selv, har drømme, udfordringer, minder, og meget mere. Og følelsen afløses først af en dyb respekt for at de har lyst og tør dele deres historie med en vildt fremmed og dernæst af et ønske om at få lov til at være Brandon Stanton for en dag. Jeg har altid været fascineret af andres historier. Jeg er en af dem, der når man sidder til en fest og snakker om vind og vejr, altid komme med et hav af uddybende, måske efter flere timer lidt irriterende, spørgsmål. 🙂 Jeg synes, det er enormt spændende, og jeg er ikke i tvivl om, at det også er derfor, at jeg nu de sidste 10 år, har haft job og valgt uddannelser der involverer arbejdet med mennesker. For mennesker er seje – i sær alle deres historier.

Nobody came to my tenth birthday party. I have a vary vivid memory of helping my mother set the table, then watching through the window as the sun slowly set, before finally realizing that nobody was coming. That moment pretty much set the themes for the rest of my life

Humans of New York – Stories kan varmt anbefales. Enten til at have liggende som hyggelæsning i ny og næ eller måske som en coffetable bog, som alle kan bladre i. Det som Brandon Stanton kan er beundringsværdigt, og jeg er så glad for, at jeg opdagede hans livsbekræftende værk. Bogen får 5 stjerner, men kun fordi jeg ikke har flere at give. Ellers havde den fået en stjerne for hvert enkelt menneske, der lever derude, og som har lyst til at dele deres historie med resten af verden!

Do you remember the saddest moment of your life?

When I realized that I hadn’t killed myself, and I was still alive.

Info:

Original title: Humans of New York – Stories

Forfatter: Brandon Stanton

Forlag: St. Martin’s Press

Læst på: Engelsk

Stjerner: 5/5

3 thoughts on “Humans of New York – Stories af Brandon Stanton (Anmeldelse)

  1. Det er virkelig et fint projekt, han har startet op.
    Jeg elsker når små historier derfra lige popper op på facebook og jeg vil helt sikkert også have fingrene i bogen en dag.

    • Ja det er super hyggeligt. Følger ham på Instagram, Facebook og Twitter for ikke at gå glip af en historie! 🙂 Hvis du skal købe bogen, kan jeg ikke anbefale dig at købe den online. Smudscoveret er lavet af tyndt papir, der går meget nemt i stykker. Saxo forsøgte at sende den til mig 3 gange, hvor der var skader ved alle tre bøger. Jeg gav til sidst op, men det er lidt synd når nu bogens indhold er så fint, at det udenom ikke er.

  2. Pingback: Læste bøger i februar | nenaskov

Skriv et svar

