Sarahs skytsengel – Tanja Lønberg Rasmussen (Anmeldelse)

Sarahs skytsengel – 3 ud af 5 stjerner. (Anmeldt for forfatteren)

Sarah er en ung kvinde, der lever i et voldeligt forhold med sin mand, politimanden Ulrik. Da hun en aften får nok og emd sin søn på armen stikker af, sætter han alt ind på at finde dem igen. Hun har ingen steder at tage hen, men til hendes held krydses hendes veje af den hjemvendte soldat Jacob. Han tilbyder hendes sin hjælp og inden han ved det, er han spundet ind i et net af fysik ogpsykisk terror af den magtsyge ægtemand. Men jaco der lider af PTSD, på grund af sin tid i Afganistan, må finde nye kræfter, hvis ikke Ulrik skal finde Sarah og hendes søn.

Sarahs skytsengel er første bog i serien om Sarah.

Umiddelbart når man får bogen i hænderne, er forsiden utrolig neutral. En silhuet af en kvinde og ellers sort med hvide bogstaver. Jeg modtog bogen direkte fra forfatteren, og derfor havde jeg hverken hørt eller læst om bogen. Heldigvis blev jeg ikke skuffet. Sarahs skytsengel er en ærlig og rå fortælling om livet i et voldeligt forhold, om frygten for at forlade volden og blive fundet igen. Om en pludselig kærlighed der opstår mellem fremmede, der ender med at betyde alt for hinanden. Og om frustrationen over at det gode ikke altid vinder, og hvordan  man ikke kan komme længest med ærlighed og stole på de instanser, der ellers eksisterer for sikkerhed og omsorg.

Sarahs historie er rørende og Jacobs rejse hårrejsende. Og det var ikke uden en klump i halsen, at jeg vendte sidste side. Det er en roman for dem, der godt kan lide action og spænding.

Sarahs skytsengel er Tanja Lønberg Rasmussens debutroman, og man må sige, at hun gør det ganske godt. Der er steder hvor jeg bliver forvirret over spring i handlingen, og enkelte steder hvor sætningerne gør læseoplevelsen kantet og knap så flydende. Men det er småting. Jeg er meget begejstret for personbeskrivelsen og især indblikket i Jacobs baggrund, samt Ulriks psykopatiske træk. Noget af det som Tanja leger med, er en meget skiftende fortæller, hvilket giver en god dybde og indsigt. Det er dog ind i mellem svært som læser, at holde styr på alle de vinkler man præsenteres for.

Bogen slutter med et løfte om en 2’er fyldt med endnu mere action. Heldigvis har jeg fortsættelsen ‘En ny mission’ stående på hylden, så den står højt på læselisten.

Tak til Tanja for læseeksemplaret og den gode læseoplevelse.

Original title: Sarahs skytsengel