Jorian og Tristan – 24 ugers opdatering


Jeg er nået der til, hvor det at tælle i uger føles en smule fjollet, men jeg synes alligevel gerne, at jeg vil opdatere på mine skønne drenge, da der sker SÅ meget for tiden.

  • De sover igennem. I snart 2 uger har de ikke fået flaske om natten, og i 3 dage har vi ikke hørt et pip fra dem mellem 23 og 05. Nogle dage sover de endda til 6 og 6.30. Det er virkelig luksus. De får en flaske ca. 30min, inden de bliver puttet 18.30, og så får de en flaske, når vi går i seng mellem 22 og 23. Alexander sov igennem da han var 5,5 måned, så det passer jo meget godt. 🙂
  • Der er kommet struktur på dagen. De står op og får grød. Efter maks 2 timer skal de ud og sove formiddagslur. (Det kan godt blive morgenlur, hvis de allerede er vågnet kl. 5.00.) – De sover i 2-3 timer, kommer op og får flaske og er oppe i ca. 2 timer. Så kommer de ud og sover igen i 1,5-3 timer. Op og have flaske eller grød og så når vi henter Alexander, falder de typisk hen og sover 30-60min. Aftensmos kl. 17 og så flaske kl. 18 og i seng. Alt kan stadig sagtens skride, og især Tristan vågner og sover skrævt, hvis han har luft i maven eller lignende. Men de fleste dage er gode, og jeg har et par timer til at få styr på vasketøj, opvask osv.
  • De ruller. Tristan ruller begge veje nu, og Jorian kan rulle fra ryg til mave. Tristan er især begyndt at rulle frem og tilbage – det er så skægt. Nogle gang sidder han fast på maven, og så bliver han hidsig. Jorian er lidt mere tung i numsen. Men det skal nok komme.
  • De står. Tristan har længe kunne stå og elsker det. Jorian har hele tiden haft mere gummiben, men nu er han også ved at være bevidst om at strække dem.
  • De har opdaget deres tæer. Det er bare rigtig baby – at stoppe fødderne i munden. Tænk sig at opdage man har fødder – og at man har lyst til at stoppe dem i kæfte. Det er længe siden, jeg har haft den følelse! 😀
  • Øje/håndkoordination er i top. Det er tydeligt, at de rækker ud efter bestemte ting og foretrækker noget frem for andet.

Vi har været til sundhedsplejerske i denne uge, og de rykker også i størrelsen. Tristan vejer nu 7,5kg og Jorian 8,5. Tænk sig at de små bitte drenge på under 3 kg, nu har overhalet normalkurven og bare er velfungerende og helt tilpas. Men de spiser jo også godt. De får 2 x grød/mos og 6 flasker af 150mL dagligt. Det er åbenbart lige i overkanten, så vi må i gang med 3 måltid grød og så lidt ned i flasker. Det er bare så hyggeligt med de flasker. Mens de var små, gav jeg altid flasker synkront og med dem liggende foran mig. Nu har jeg dog nemmere ved at holde den ene hen og give dem hver især. Det giver en nærhed, som jeg synes er ekstra vigtig, når de ellers er to om samme opmærksomhed.

De kan stadig være en udfordring, og jeg kan stadig blive frusteret, men det er som om, at vi nu alle 5 i familien hviler i de den opgaver, vi har fået. Hans og jeg som forældre til flere og Alexander som storebror. Det bliver mega lækkert når vores opbygning er færdig, og vi så også får pladsen til at lege, løbe rundt, rulle på gulvet osv.

Hvis jeg læser tilbage over de sidste 24 uger, så kan jeg heldigvis se, at vi går ind i en nemmere tid. Selvfølgelig kommer der stadig udfordringer – det gør der til de flytter hjemme fra, men bare det at vi nu får mere søvn, og at der er mere ro på, når vi sidder som familie og spiser, eller at vi har tid på aftenene til at være sammen med Alexander, det er virkelig noget der giver overskud.

På tirsdag går Hans på ferie, og efter ferien har han barsel. Så er det mig der skal tilbage på studiet fuldtid, og ham der skal lege husmor. Jeg glæder mig, til vi får mere tid generelt, og at jeg kan komme hjem og være den med overskud.

Nu vil vi dog i første omgang glæde os til at fejre jul for første gang som 5 i familien, og forhåbentligt, hvis tidsplanen holder, med en opbygning der begynder at lysne.

Fremover vil opdateringerne komme på månedsdagene, men de skal nok komme. For det er så hyggeligt at kigge tilbage og opleve. Håber I synes det er hyggeligt at læse med! ❤

Skriv et svar

