Skyggesider – Christina Bonde (Anmeldelse)


IMG_0106Skyggesider – 5 ud af 5 stjerner (Anmeldereksemplar fra Tellerup)

Har du nogensinde forvekslet drømme med virkelighed?

Tricias tvillingesøster har begået selvmord.
Forældrene taler ikke om det, eller om den spiseforstyrrelse Tricia har levet med siden barndommen.

I et forsøg på at flygte fra virkeligheden
finder Tricia trøst i fantasier om en mand.
Fantasierne udvikler sig til drømme,
og da en mystisk flaske dukker op og drager hende med velvære,
trækkes Tricia længere og længere ind i en parallel opfattelse af virkeligheden.
Flere unge kvinder begår selvmord omkring hende, og snart må Tricia sande at det livstruende mareridt har diabolske rødder i hendes egen barndom.

Der er noget helt magisk, når en forfatter starter en historie lige på og hårdt, og som formår at få nakkehårene til at rejse sig og pulsen til at stige. Når fingerne får sit eget liv og bladrer side efter side, uden at fornuften formår at stoppe dem, selvom at livet, der går videre udenfor læseboblen, forventer ens tilbagekomst. Sådan en start møder vi i Skyggesider og de 280 trykte sider holdte mig tryllebundet. Havde det ikke været for min familie, der manglede mig, havde jeg læst denne historie i en køre uden pauser og uden lysten til at stoppe op.

Christina Bonde har skrevet en historie, der i sit sprog og sin handling er dragende og ‘breathtaking’. Der er så mange enormt gode elementer, der til sammen kulminerer i et mystisk spændingsdrama krydret med fantasy og bloddryppende gys. Jeg er begejstret for historiens korthed, der leverer fra første til sidste side og ikke spilder tiden. Og slutningen er  skarp og perfekt til at runde af. Kan godt afsløre at jeg ledte efter flere sider, mens jeg forsøgte at samle min tabte kæbe op fra gulvet. Jamen hvad så nu…?! 🙂

En af de elementer der fungerede godt for historien var den langsomme afsløring. Christina Bonde holder kortene tæt ind til kroppen, og man får som læser langsomt bid efter bid af sandheden, men uden at det store spindelvæv afsløres på en gang. Der var flere steder, hvor jeg troede, jeg havde regnet den ud, men hvor næste side så afslørede noget andet. Jeg tror især, at det var den meget utydelige linje mellem Tricias virkelighed og hendes drømme og tanker, der gav en ekstra kant, som holdte opmærksomheden tryllebundet og tunet ind på frygten for de grusomheder, der dukker op. Vi lokkes ind i Tricias liv og hendes mystiske oplevelser, og pludselig begynder man som læser at stille spørgsmålstegn til virkelighed og drømme.

Et andet element er Tricia. Hendes person er beskrevet råt og ærligt, og især hendes skæve ægteskab satte dybe spor i forståelse for hendes person. Sammentidig har Christina Bonde valgt en spændende mørk/lys tvillingevinkel, men som ikke nødvendigvis er så åbenlys som det i første omgang lader til.

Et super fedt udspil fra Christina Bonde, der, skønt fantasy vinklen, befinder sig et stykke fra hendes tideligere bøger jeg har læst. (Nattens sang 1,2 og 3)  Jeg er overbevist om hendes forfatter diversitet. Jeg glæder mig allerede nu til hendes næste bog, og hvilken retning den kommer til at tage.

IMG_0117

Info:

Original title: Skyggesider

Forfatter: Christina Bonde

Forlag: Tellerup

Sidetal: 280

Læst på: Dansk

Stjerner: 5/5

Anmeldereksemplar fra Forlaget Tellerup

2 thoughts on “Skyggesider – Christina Bonde (Anmeldelse)

  1. Pingback: Oktober, november og december update (Læste bøger) | nenaskov

  2. Pingback: Læste bøger i 2015 | nenaskov

Skriv et svar

