The Secret Circle – Indvielsen – L.J.Smith (Anmeldelse)

for at bo hos Cassies bedstemor, møder hun på den nye skole
en gruppe jævnaldrende som både er skræmmende og fascinerende.

De er alle medlemmer af en hemmelig klub
og her støder hun pludselig på sin drømmefyr,
men mødet bliver langt fra det gensyn som hun havde håbet på.
Der er noget farligt ved at kende ham …

Det gik ret hurtigt op for mig, at jeg havde hørt/set historien før, og jeg opdagede, at der er lavet en tv-serie over denne bog-serie. Serien holdte dog kun en sæson og er ikke 100% tro mod den første bog.

Universet er ungdommeligt og mystisk, og man fornemmer hurtigt, at Cassie ikke er en helt normal pige. Der er noget, der ulmer under overfladen, både hos hende men også de nye venner og fjender som hun får, da hun flytter til New Salem og starter på den lokale High School. Cassie er ikke vant til at være den populære pige på sine gamle skole, men i det mindste har hun her venner, hun kan holde sig til. Første dag på hendes nye skole møder hun kun fjentlighed, og efterfølgende bliver dagene til noget helt forfærdeligt. Det er ikke sjovt at gå i skole, og Cassie savner sit gamle hjem, sine venner og sit liv.

Vi oplever nogle typisk ungdomsproblematikker boostet med mystik og spænding. Det handler om kærlighed, venskab og identitetsforvirring. Hvem er jeg, og hvor hører jeg til? Og det krydres af hemmeligheder, der langsom trækker Cassie med ind i et virvar af blandede følelser. Hvem kan hun stole på? Og hvem er de mennesker egentlig, der udaftil synes at have magten over alle de andre unge?

Jeg var ganske udemærket underholdt og nød især passagerne om den unge kærlighed, der er så altoverskyggende. Bogen er skrevet i et tilgængeligt ungdomssprog, der henvender sig perfekt til sin målgruppe. Sproget er beskrivende og fængende og skaber farverige billeder i hovedet på læseren. Der er handling og action, og man har sjælendt et kaptiel, hvor tingene står stille. Indvielsen afspejler en typisk bog 1 i en serie, hvor hele setuppet skal præsentes, og læseren skal inddrages i hovedpersonens tanker og følelser. Der overlades dog også stadig flere ting til nysgerrigheden, og skønt der mellem linjerne ledes ud i spindelvævets mange tråde, så er der den gode mængde utydlighed, der overlader læseren i forventingens og spændingens vold.

Dette er en bog, til dem der godt kan lide en mystisk og spændende historie om unge mennesker. Det bliver spændende at læse med i fortsættelsen.

Indvielsen er første bog i en serie på 6 bøger. De første 3 bøger er skrevet af L. J. Smith (Der også har skrevet Vampire Diaries), og de sidste 3 bøger er skrevet af Aubrey Clark. L. J. Smith har skrevet kontrakt med Alloy Entertainment omkring både The Secret Circle serien og Vampire Diaries, og er begge gange blevet frataget retten til selv at skrive serierne færdig. Det er ihverfald det, jeg kan google mig frem til, hvor hun selv fortæller, at hun ikke gik frivilligt. Jeg har ikke læst Vampire Diaries – så jeg kan ikke sige, om man lægger mærke til, at en Ghost Writer tager over. Jeg får dog lyst til at læse hele The Secret Cicle serien, for at se hvor tydeligt skiftet er. Men spørgsmålet er selvfølgelig om oversættelsen udvisker en smule, og om man bør læse den på original sproget?! Det er ihvertfald en sag, der sætter tanker i gang, hos en der selv ville hade at miste retten til at fortsætte sin egen historien.

Original title: The Sceret Circle #1 – The Initiation

Forfatter: L. J. Smith

Anmeldt for Forlaget Tellerup