Første dag i børnehave

IMG_0605

Lille nisse tager afsted første dag! ❤

Tirsdag var d. 1. december, hvilket betød, at Alexander skulle starte i børnehave. Det har været en dato, jeg har set frem til med en ambivalent følelse. På den ene side var han bare så klar til at komme videre. Det var tydeligt, at han var den ældste nede i vuggestuen, og at han trængte til noget mere udfordring. Men på den anden side er han jo stadig min lille søde dreng, der er meget mindre end de store børn henne i børnehaven. Der stadig bruger ble og sut, og som stadig sover middagslur. Men sådan har de fleste mødre det nok, når de nærmer sig skiftet til børnehave. For det er virkelig et stort skift, synes jeg.

Jeg kan dog her på den anden side, på dag nr. 3 ånde lettet op og hengive mig til den første følelse. Han er klar, og han nyder det. Første dag var han afsted fra 8 – 11.30, og da jeg kom for at hente ham, var han stadig i fuld gang med middagsmaden, hvor jeg blev præsenteret for hans nye kammerater, og hvor han spiste noget mad, jeg ellers aldrig kan få ham til hjemme. Da vi kom hjem, ville han gerne spise resterne i sin formiddags madkasse, mens han begejstret fortalte om hans første dag. Han er forresten super glad for både madkasse og drikkedunk. Et koncept de ikke har haft i vuggestuen, men som han har taget 100% til sig. Han ved lige, hvor det skal være, når han kommer om morgenen og allerede første dag, var der en af de større børn, der fortalte ham om reglerne for kø-kultur, når de skal hente madkasser i køleskabet. Så kan jeg overlade lidt af opdragelsen til de 5 årige! 🙂

I går var han afsted en hel dag – fra kl. 8 – 15, og der havde han vist dem, hvor dygtig han var til at tage flyverdragt på (Hvornår har han lige lært det???), og han imponerede pædagogen med sine puslespilsevner. Alexander er super sej til at affotografere billedet på kassen og så lynhurtigt placere puslespilsbrikkerne, som de skal være. Så hun måtte finde tungere skyts frem og sætte sværhedsgraden op. Moren er lidt stolt.

I dag er han så afsted helt fra morgenstunden, da Hans skal tilbage på job, og jeg har svært ved at nå tre børn selv. Så henter jeg i eftermiddag, og jeg glæder mig til at høre om hans morgen og hvordan resten af dagen er gået.

Mit indtryg af børnehaven er god, og det virker som om, der er tid til, at han er ny og stadig ikke så stor. De havde snakket om at gå på toilettet, og han klarede sig med en times lur, hvor han ellers har sovet tre. Jeg er godt klar over, at hans reaktion på børnehavestart sagtens kan komme senere – men i første omgang vil jeg nyde at han trives. og er begejstret for hans nye hverdag. Næste skridt er tvillingernes dagplejestart til februar. Den klarer Hans heldigvis. 🙂

Skriv et svar

