Ugens Joker – Hvornår trykker jeg “follow”?

IMG_1881

En ting jeg, som blogger, synes er spændende er, at følge andre der blogger. Både fordi jeg elsker at læse med men også fordi, at jeg henter inspiration og lærer hvordan andre gør. Jeg suger til mig, især når jeg støder på ting, jeg rigtig godt kan lide eller ting der irriterer mig. For den viden er jo ret væsenligt i min egen udvikling som blogger. Derfor synes jeg også, det er spændende at skrive netop dette indlæg, for det presser mig selv til at se indad og tænk på – hvad er det der gør, at jeg vælger at følge andre, når de blogger? Hvad får mig til at trykke “follow”? Ja og omvendt, hvad kan få mig til at stoppe med at følge en blog?

I første omgang synes jeg umiddelbart, det var svært at sætte ord på, præcis hvad det er, der gør, at jeg vælger at følge en andens blog. Men så begyndte jeg at observerer mig selv eller ihvertfald være opmærksom på min bevægelse, når jeg går ind på en ny blog for første gang. Og det er blevet meget tydeligt for mig, hvilke retning jeg altid tager. Jeg søger altid hen mod det afsnit, der beskriver den person, der sidder bag skærmen. Og ved nærmere eftertanke så er jeg ikke i tvivl…. for mig er det vigtigt, hvem det er jeg følger. Og nu skal det ikke forståes som, at jeg kun følger en bestemt slags mennesker. Det er meget sjældent, at jeg stopper her og vælger ikke at følge en person, udelukket pga. hvem de er. Det er bare noget af det, der tiltaler mig. At man kort kan møde personen bag orderne. Jeg tror i bund og grund, at det gør bloggen mere personlig, fordi jeg kan forestille mig hvem det er, der sidder og skriver derude. Derfor irriterer det mig også grusomt, når der ikke er noget info om bloggen. Jeg behøver ikke en længere udredning men blot et par ord, og så elsker jeg billeder! Men det kan vel heller ikke komme bag på nogen, at jeg elsker det personlige twist. For det er præcis det, jeg selv udøver på min blog. Jeg forsøger at kombinere flere verdener, og jeg giver læseren mulighed for at kigge med ind i mit liv. For det er noget af det, jeg selv holder af at læse hos andre.

Det næste jeg fokuserer på, er selvfølgelig typen af indlæg. F.eks. vil jeg ved en bogblogger danne mig et overblik, over den genre bloggen læser og skriver om. Er den meget snæver og i en retning, hvor jeg slet ikke har interesse, er det ikke en blog for mig. Det kunne f.eks. være en der udelukket læste digte og historieske romaner.

Under typen kigger jeg også på, om indlæggene er sponsoreret. Jeg nævnte det i mit ‘Ugen der gik indlæg’ d. 6/9, at jeg var i tvivl om, hvorvidt jeg selv kunne tænke mig at skrive sponsorerede indlæg, fordi at jeg ikke altid nyder at læse dem hos andre. Nu er der selvfølgelig forskel på, hvordan en blogger bruger disse indlæg, og hvor mange man kan finde på bloggen, men jeg oplever bare, at især blandt livsstilsbloggerne, så popper der flere og flere af disse sponsorerede indlæg op, hvor bloggeren skriver om et emne, de er blevet betalt for at skrive om. Jeg kan på ingen måde vide, om bloggeren reelt set taler fra hjertet, eller om de er påvirket af de penge, de bliver betalt, og derfor bryder jeg mig ikke særlig meget om disse indlæg. Jeg hader generelt reklamer, og jeg føler, at sponsorerede indlæg bare er endnu mere reklame i forklædning. Hvilket det jo egentlig også er, i og med at et firma betaler for at blive nævnt – aka reklame. Man kan sige, at jeg, når jeg anmelder bøger, også er en skjult reklame, så jeg skal nok passe på med at skære alle over en kam. For jeg vil jo, ligesom alle andre, påstå at jeg kun giver stjerner efter hvad jeg virkelig synes. Og så kan der sidde en derude, der ligesom jeg, kan være i tvivl om hvorvidt det er rigtigt. I mit hovede er det at modtage et anmeldereksemplar bare langt fra at modtage flere tusinde kroner – især fordi jeg ikke kan leve af det. Men det er nok en hårfin grænse, som man både som blogger og læser kun selv kan tage stilling til. Kan man lide det eller ej. Jeg er stadig i tvivl. Derfor giver jeg også ofte bloggeren en chance for at vise mig, at de er mere end bare disse sponsorede indlæg.

Til sidst kigger jeg efter personlighed og spændende indhold – og så trykker jeg “Follow”.

Jeg følger i grunden ret mange blogs, men det er også tydeligt, at jeg hopper ind på nogle mere end andre. F.eks. er jeg vild med Lortemor – pga. hendes ærlighed og enormt humoristiske sind. Maren Uthaug er også et hit, men hende har jeg egentlig mest fulgt som forfatter og ikke som blogger. Det er dog enormt hyggeligt at åbne min Bloglovin stream og møde hendes finurlige tegninger. Af bogblogs holder jeg meget af Skrivepulten og så er der Valdemarsro, der uden tvivl er min yndlings af alle. Jeg laver stort set mad hver uge, hvor jeg bruger hendes opskrifter.

Hvad får dig til at tykke “follow”? 

5 thoughts on “Ugens Joker – Hvornår trykker jeg “follow”?

  1. Jeg trykker som regel follow hvis jeg som udgangspunkt kan lide hvad jeg ser, når jeg falder over noget nyt. Jeg er dog lige så hurtig igen til at unfollowe hvis jeg så efterfølgende gentagende gange ikke kan lide det jeg læser.
    Skal så lige siges jeg bruger bloglovin mindre og mindre og i stedet følger de forskellige via twitter og facebook, og klikker ind på deres blog hvis de linker appellerende til et nyt indlæg.

    • Den der med Facebook er jeg også hoppet på. Jeg kommer for sjældent ind på bloglovin og når jeg så gør, er der alt for mange ulæste indlæg 🙂 så kan jeg slet ikke overskue det.

      • Ja lige præcis. Giver ret meget op på forhånd når jeg hver gang mødes af mere end 100 ulæste posts og jeg har jo alligevel været omkring mange af dem via de sociale medier.

Skriv et svar

