Når skruen strammes – James Henry (Anmeldelse)

Skærmbillede 2015-11-09 kl. 11.37.50

Når skruen strammes – 4 ud af 5 stjerner 

En ung præstedatter ankommer til et idyllisk engelsk landsted for at tiltræde stillingen som guvernante for de to forældreløse børn Miles og Flora. Godset tilhører børnenes onkel, en travl forretningsmand fra London, hvis eneste krav er, at han ikke bliver forstyrret. Den unge guvernante indser dog snart, at det netop er forstyrrelser, godset myldrer med. Hun begynder at se to mystiske, tavse skikkelser rundt om på området, og samtidig viser de to børn, som ellers har været de rene engle, pludselig tegn på andre, mere ubehagelige sider. Sammen med uhyggen kommer også tvivlen snigende. For kan hun stole på sine indtryk, eller er de i virkeligheden indbildning – udslag af hendes ensomme situation og stadig mere nervøse tilstand?

Jeg er absolut ikke til gys, og jeg er nok den største kylling, når det kommer til mørke vinduer og regnfulde nætter, så derfor var det ikke just et oplagt læsevalg fra min side. Men denne bog har jeg alligevel læst, da den blev trukket i læseklub-krukken. Malene fra Reader’s Retrospect havde valgt at sætte denne seddel i, og det man jo gør i læseklubber, er at udfordre hinanden og derved også konstant sig selv med værker, der ikke lige lægger til højrebenet. Det tog også en del overtalelse at komme igang, men da jeg så havde læst de første par kapitler, begyndte jeg at blive facineret af både historien og skrivestilen.

Henry James kunne godt lidt at skildre gys på en måde, hvor den lå meget tæt op af virkeligheden, og dette realisme præg bed tydeligt mærke i min interesse. For ikke bare skildre han en historie om børn, uhygge og forældres ufattelig evne til ikke at være tilstede, han skriver også så finurligt og krøllet, at jeg brugte ligeså meget tid på bare at nyde sproget og måder at udtrykke sig. Sætningerne er lange og kringlede, og det kræver en vis form for fordybelse at få alt med, men netop dette holdt mig tryllebundet. Der er en charme i ikke altid at kalde en skovl for en skovl.

Selve historien efterlader mig en smule ambivalent. Og skønt at sproget havde magt til at holde mig fanget, forvoldte det mig også til tider et forståelsesbesvær. Forstod jeg overhovedet det hele? Og det er ligepræcis det, Henry James arbejder med. For hvad er virkelighed og hvad er ikke? Hvem er det egentlig guvernanten ser? Støtter hendes gode veninde hende af oprigtighed eller omsorg? Og hvad er det for en situtation, lille Miles har befundet sig i på sin skole? Dette er blot få ud af mange spørgsmål, som vi som læser både får svar på og ikke gør.

Jeg vil lade det være op til jer selv at fortolke yderligere, da jeg ellers er bange for at forstyrre den åbne læseoplevelse, men jeg vil meget gerne høre, hvad jeres tanker har været omkring denne historien. Jeg var ihvertfald både underholdt, skræmt, spændt, irriteret, facineret, benorvet og en smule efterladt. Et stort følelsesregister der passer sig til en pragfuld klassiker.

Info:

Original title: The Turn of the Screw

Forfatter: Henry James

Forlag: Rosenkilde & Bahnhof

Læst på: Dansk

Stjerner: 4/5

Læst på mofibo

7 thoughts on “Når skruen strammes – James Henry (Anmeldelse)

  1. Hvor er det fedt, at du faktisk fandt den ganske god. Jeg kan huske, at du, i bilen på vej hjem fra bogbloggertræf, fortalte, at du var lidt bange for, at du ikke ville kunne lide den.
    Jeg synes den er ret fantastisk. Især efter jeg læste den anden gang. Første gang var jeg bare frustreret over slutningen, der netop er meget åben. Anden gang tror jeg bare, jeg accepterede åbenheden og syntes det var fedt.

  2. Pingback: Oktober, november og december update (Læste bøger) | nenaskov

Skriv et svar

