Foredrag med Leonora Christina Skov

 

For lidt over en uge siden så jeg tilfældigvis et opslag på facebook, om at Leonora Christina Skov kom til Odder bibliotek. Ret spontant skyndte jeg mig ind og købte en billet, da jeg desværre måtte misse hende i juni, da hun besøgte århus, og jeg har ærgret mig lige siden. Den gang var jeg ret så højgravid med tvillingerne, og det kunne ikke lade sig gøre – så da muligheden bød sig, kunne jeg ikke andet end at springe til. Leonora Christina Skov har skrevet ‘Hvor intet bryder vinden,’ som jeg anmeldte i juni. Jeg havde egentlig ikke hørt så meget om hende før, hverken som forfatter eller debatør, men den bog var så velskrevet og dragende, at jeg straks fik øjenene op for hendes evner.

Foredraget, som Leonora Christina Skov holdte i Odder, var om netop denne bog. Jeg har skrevet et par notater undervejs, som jeg vil dele med jer, i et forsøg på at give et indblik i denne oplevelse af en karismatisk og veltalende kvinde, der tydeligvis brænder for det hun laver, og som konstant forsøger at dygtiggøre sig ved observation og perfektionisme.

Midt mellem bøger sidder jeg og venter på, at klokken skal blive 19.00, og at Leonora Christina Skov skal gøre sin entre. På den ene væg står der HØJTLÆSNING, hvilket egentlig skaber en perfekt kulisse til denne aftens talte fordybelse i netop en læsning, vi alle har gjort. Lokalet summer spændt, og det lader til, at flere er kommet i mindre grupper. Måske er det læsegrupper, Loger eller bare gode venner, der er taget afsted sammen. Ihvertfald virker samtalerne omkring mig glade og spændte. Mens solen går ned på himlen og skaber et rødligt skær i lokalet, på en helt almindelig torsdag aften, møder vi kvinden bag mesterværket.

Leonora Christina Skov træder selvsikkert og målrettet ind i lokalet, og opmærksomheden vendes straks mod hende. Jeg sidder selv på tredje række – føler mig som værende til en intimkoncert med mit yndlings bandt. Efter en slurk vand begynder fortællingen. 

Vi bliver præsenteret for de mange tanker bag bogens hovedpersoner og inddraget i hele den process at få en historie til at udvikle sig til en helhed med masser af tråde, der undervejs skal samles. 3 år har det taget fra første tanke til sidste rettelse, og bare 20 udkast blev printet og rettet, inden Leonora overhovedet sendte det til sin redaktør for første gang. En perfektionisme der gennemsyrer niveauet. Mange af personerne i bogen afspejler personer, som Leonora har mødt i virkeligheden og ofte på en af hendes mange residencies rundt om i verden, og nogle af handlinens små finurligheder er inspireret af hendes eget liv, og de oplevelser hun har haft. Sammen danner det rammen for en fortælling, der efter min mening, virkelig hænger sammen og hvor man som læser ikke efterlades med følelsen af hastværk og usamhørigt plot.

Efter snakken om ‘Hvor intet bryder vinden’ fortæller Leonora om sin rolle i medierne og det at gå fra at være stor debattør, ofte citeret, til at gå offline og kun have fokus på sin bog. Det er være alle steder til pludselig slet ikke at være. Glemmer folk mig mon? Kan min roman overleve, når nu jeg ikke har været tilstede så længe? Og til det kan, alle vi der har læst bogen, vist kun sige – Det kan den helt sikkert. For ‘Hvor intet bryder vinden’ taler for sig selv. Den behøver ikke et offentlig ansigt til at promovere sig. Det er et mesterværk uden nogen former for men. 

Det var en fornøjelse at høre, se og tale med Leonora Christina Skov. Jeg er virkelig glad for, at jeg tog den hurtige beslutning om at køre til Odder. Og som prikken over i’et fik jeg selvfølgelig også en lille signering i mit eksemplar af ‘Hvor intet bryder vinden’. Jeg kan kun anbefale at tage ind og høre Leonoras foredrag. Det er en aften med litterær fordybelse, humor og fed indsigt.

IMG_1784

2 thoughts on “Foredrag med Leonora Christina Skov

Skriv et svar

