Ugens Joker – Om hverdagsrutiner

Inspireret af et indlæg jeg læste på Valdemarsro omkring morgenrutiner, så synes jeg det kunne være sjovt at lave et indlæg om hverdagsrutiner generelt. For det kræver ikke bare nogle gode rammer for at kunne komme ud af døren til tiden og få hele familien med, men noget af det jeg har oplevet, er at det kræver planlægning at nå den store mængde litteratur, jeg har liggende, oveni en familie man også gerne vil være sammen med. Både i forhold til min egen læsning, alle anmelder-bøgerne, men også studiebøgerne. Jeg bliver ofte spurgt, hvordan jeg da kan nå at læse alle de bøger, og til det kan jeg kun svare, at det handler om prioritering. Jeg ser f.eks. ikke så meget tv. Jeg kan sagtens tilbringe en hel aften med en bog i stedet for at se film. Jeg går heller ikke så meget i biografen eller på cafe. Ikke fordi jeg ikke har lyst til at tage ud, men jeg holder lige så meget af at læse en god bog på sofaen. 

For mig handler det om en god portion af det hele. Det skal selvfølgelig lige siges, at efter vi har fået vores tvillinger, handler det ikke om prioritering. Eller jo det gør det jo egentlig, og det er selvfølgelig ungerne, jeg prioriterer højest. Og så er der ikke så meget tid tilbage til andet – men det er heldigvis kun for en stund, indtil de er lidt større, og jeg kan få en time hist og her til at læse igen. 

Men i forlænges af den snak, så kunne det være hyggeligt at vise hvordan vores dag ser ud og hvordan vi planlægger os omkring de ting vi gerne vil nå. For jeg er ikke den eneste i familien, der har en hobby. Og som jeg har sagt før, så er en mor og far med overskud, ofte en mor og far der også får lov til at have noget ‘jeg-tid’.

Noget af det vi har gjort er at hyre en barnepige. Hun hjælper på de dage hvor den ene af os skal afsted om aftenen, og der derfor mangler et sæt hænder. Det er en ordning, der fungerer enormt godt, da hun så 100% er på Alexander, og han får et par timer, hvor han har en “legekammerat” på besøg. Når det så er puttetid, så holder hun øje med de små, mens vi kan få noget tid til at putte. Det er selvfølgelig ikke en daglig begivenhed, men noget der sker ca. 1 gang om ugen. Jeg har ikke fået børn for at være væk fra dem hele tiden, men jeg har heller ikke fået børn for ikke at kunne tage afsted en gang i mellem, derfor er det den perfekte løsning for os. 

Nå, men helt enkelt så ser vores dag typisk sådan ud:

6.20 ringer vores vækkeur. Jeg er typisk vågen pga. Tristan og Jorian, som har aftalt skiftevis at være den der vågner tidligt og skal over i vores seng og putte. Hvis Alexander ikke er vågen på dette tidspunkt, bliver han vækket og kommer ned i stuen, hvor han putter med dynen og ser Ramasjang, mens far går i bad. 

6.45 tager far Alexander med ned på badeværelset, hvor han kommer på toilet (Vi er i gang med at “pottetræne”), bliver vasket, får børstet tænder og tøj på. 

7.00 Kører far og Alexander. Alexander bliver afleveret i vuggestuen og spiser morgenmad dernede. Det har han gjort siden han startede, og det fungerer rigtigt godt. Der er typisk ikke så mange børn, så han får ro til at starte sin dag med de søde pædagoger. 

Hjemme sidder jeg med tvillingerne, der typisk får mad mellem 7 og 8. Hvordan vi lige tager tingene, indtil far og Alexander kommer hjem igen, er stadig ikke fast. De sover typisk 1-2 længere lure i løbet af dagen. Da jeg gik på arbejde, kørte jeg typisk kl. 7.30 og spiste morgenmad når jeg kom frem. 

14.30 De dage hvor jeg skal hente Alexander, pakker jeg Tristan og Jorian i vognen og triller ned, så jeg kan hente ham kl. 15 ca. Jeg har stå-bræt med, så han kan få lidt pauser, når vi skal gå hjem igen. Vi har knap 1,8km hjem, og det kan godt blive for langt for de små ben. 

15.30-16.30 er leg, hygge, iPad, tv tid. Det afhænger lidt at humøret, og om Tristan og Jorian er vågne. 

16.30 går jeg i gang med maden, og typisk kl. 17 kommer far hjem. Det kan være svært at få tid til at lave mad, så derfor har vi i weekenden tit lavet mad til fryseren, og så er det måske bare at smække en lasagne sammen af sovs fra fryseren og friske grøntsager, eller at hakke salat til pitabrød med frikadeller, hvor både pitabrød og frikadeller er klar. Det er virkelig en lifesaver for os på de travle dage. Vi laver også typisk altid nok mad, så der er rester til næste dag. 

17.30 spiser vi og 18.15 kommer Alexander i bad.

19.00 sætter vi tempoet ned ved at se lidt Ramasjang, leger med Duplo på værelset eller lignende, og kl. 19.30 er det puttetid. Vores putteritual består pt. af 2 Totte-bøger og en godnatsang. 

Resten af aftenen går med at få de to små til at falde til ro og give dem mad. De får typisk den sidste flaske omkring kl. 22, hvor efter jeg går i seng, mens far får dem puttet. Vi skal til at starte nyt putteritual op, hvor de bliver puttet i deres seng og derfor ikke skal sove i liftene mere.

Det er her efter Alexander er puttet, at jeg får læst lidt. Ellers i løbet af dagen når de små sover lur.

Jeg er oppe 2 gange om natten, typisk kl. 2 og kl. 5. Og så er vi tilbage til start!

Lige pt. er dagene meget ens. Men når jeg tænker tilbage til tiden før  tvillingerne, var det nu egentlig også ret ens med stille og rolige hverdage. Vi sætter pris på at være hjemme og have aftenerne til hinanden. Det betyder ikke nødvendigvis, at vi sidder på skødet af hinanden, men for mig betyder det at have min mand i samme rum eller blot ude i køkkenet, at jeg føler mig tryg og glad. Det kan dreje sig om en enkelt kort samtale eller en sagt sætning hist og her, der gør, at jeg føler at vores tilstedeværelse for hinanden giver energi.

Hvilke daglige rutiner har i og har i gjort nogle ting for at få hverdagen til at hænge bedre sammen? 

IMG_1361

Hvis man ser bort fra min dobbelthage, var det et skønt øjeblik! 🙂 (Mor, Alexander og Tristan)

Skriv et svar

