Ugens Joker – Om at være boganmelder

IMG_1345Et udpluk af de bøger jeg har anmeldt henover sommeren.

Da jeg i sin tid startede bloggen var det ikke umiddelbart med henblik på at skrive om bøger. Men det gik op for mig undervejs, at det var en perfekt måde at kombinere min passion for at læse og skrive, og langsomt kom der flere og flere anmeldelser, efterhånden som jeg fandt ud af, hvordan jeg gerne ville have det hele sat op. Nu forsøger jeg så vidt muligt at anmelde mindst en bog om ugen, og i denne tid hvor jeg læser rigtig mange bøger, så bliver det også til både 2 og 3 anmeldelser om ugen. (Alle mine anmeldelser samler jeg under fanen “Boganmeldelser“, for at gøre det nemmere at få overblik.)

Da jeg startede med at anmelde bøger, var det udelukket bøger, jeg havde stående i forvejen, selv købte, eller lånte på biblioteket. Men langsomt begyndte jeg også at få kontakt til et par forlag, og nu er det en god blanding af købte bøger og anmeldereksemplarer. Jeg låner faktisk ikke særlig tit bøger på biblioteket mere. Mest kun til studiet. Ikke fordi at jeg er blevet for fin til at låne på biblioteket, men jeg har ikke tid til at læse flere end dem, jeg gør i forvejen. Og da der tit kommer en anmelder pakke med flere bøger i, så tager det lidt tid at komme i bund.

Jeg er utrolig heldig og har gjort meget lidt for at blive anmelder hos de forskellige forlag. Men det er også muligt, har jeg ladet mig fortælle, selv at kontakte forlag med henblik på at anmelde en specifik bog, som man måske meget meget gerne vil læse og anmelde. De kræver, at ens blog har et vis antal personlige gæster, men alt det har jeg ikke sat mig ind i, da jeg som sagt endnu ikke er nået til at skulle ud og selv skabe kontakt.

Hvordan er det så at være anmelder?

Det er da mega fedt! At kunne kombinere ens passion for at læse og fortælle andre om det man læser med at få bøger. Det er win/win! Jeg bliver ofte spurgt, om jeg ikke får penge for mit arbejde, men jeg ser det ikke som et stykke arbejde. Og nej, jeg får bogen, som jeg anmelder, og muligheden for at deltage i forskellige arrangementer hvis der kommer noget, der er relevant for mig. F.eks. blev jeg inviteret til et personligt møde med Sophie Kinsella – kvinden bag Shopahollic bøgerne, fordi jeg gæsteblogger og anmelder for Lovebooks.dk. En oplevelse man umuligt kan købe sig til.

Jeg føler ikke, at jeg bør “forsvare” min anmeldelse, i og med at jeg hverken bliver betalt af forfatter eller forlag. Jeg kan lave en 100% ærlig anmeldelse af den bog jeg læser, uden at skulle tænke på konsekvensen af en dårlig anmeldelse. Og heldigvis er forlagene glade, også selvom man har kritik. Ikke alle bøger får 5 ud af 5 stjerner, men så længe der er saglig argumentation for ens beslutning, giver det hele jo mening.

At være anmelder udfordrer mig også. F.eks. anmelder jeg for Forlaget Tellerup, hvilket indtil videre har været bøger, jeg ikke var bekendt med i forvejen. Det har både været enormt fede oplevelser og ganske udemærket oplevelser. Ved at anmelde for et forlag, bliver jeg altså også sat til at læse bøger/genre, jeg ikke nødvendigvis ellers ville have læst. Det er fedt!

Ulempen ved at anmelde bøger er tidspresset. Nogle forlag har deadlines for deres anmeldelser, og hvis det falder oven i f.eks. eksamenspres eller en bunke anmeldelser fra et andet forlag, så kræver det, at man sætter skub under ens læsemængde. Det er enormt vigtigt for mig, at det ikke bliver en sur tjans. Jeg vil ikke ende der, hvor jeg føler, at jeg læser, bare fordi jeg skal, og hvor jeg ikke nyder det, jeg læser. For selvom en bog ikke nødvendigvis er til 5 stjerner, så er det stadig god underholdning, og jeg vil ikke nå der til, hvor tiden er så knap, at jeg ikke ser den underholdning, der ligger foran mig. Men så længe det er sjovt og givende, så nyder jeg mine anmelder tjanser.

En sidste ting jeg vil nævne er min tjans hos Dreamlitt. Jeg har nævnt det før, og skønt det ikke helt er som at anmelde bøger for de andre forlag, så er denne tjans som manuskriptlæser virkelig fed. Den er desværre lidt blevet nedprioriteret pga. eksamen, da det at give feedback på et manuskript for mig stadig kræver meget mere end at skrive en normal boganmeldelse. Og jeg vil simpelhen ikke give en halvhjertet feedback pga. tidsmangel. Det fede ved Dreamlitt er både muligheden for at læse manuskripter, der stadig ikke er udgivet, at snuse til den verden jeg en dag håber på selv at blive en del af, når jeg får skrevet min første roman, men også øvelsen i at dykke ned i tekster og finde de ting frem der fungerer og ikke fungerer. Det er en lærerig tjans både til mit job som dansklærer men som sagt også min drøm som forfatter.

Sidder du med drømmen om at bliver boganmelder, så kan jeg kun anbefale at gå i gang med at træne i at anmelde bøger, som du læser i forvejen. Få skabt et netværk med andre bogbloggere og deres kontakter og tag med til bogbloggertræf i efteråret, hvor der både er gode fif at hente og netværksmuligheder. Og så hold øjne og øre åbne, for nogle forlag skriver ud på deres facebook eller hjemmesider, når de søger nye anmeldere. Markedet og konkurrencen er blevet større end den har været før, og det er derfor ikke altid så nemt at komme til at anmelde bøger, hos lige præcis det forlag man drømmer om. Forlagene får nemlig rigtig mange henvendelser. Men hvis du er god til det du gør, og du kan skabe et god portion læsere til din blog, så er chancerne også gode. Det er bare om at komme i gang.