Træning med Kejserinderne – update 1

IMG_5007

Før jeg blev gravid her anden gang, havde jeg fundet en god rutine med at løbe ned og hente Alexander. Det må være målet at nå dertil igen! 

Efter to kejsersnit og graviditeter uden særlig meget træning involveret er min krop for alvor ved at ramme bunden. Jeg ville nok være optimistisk, hvis jeg troede på, at der fandtes nogen former for muskler…nogen steder! 😉 Ej, jeg ved jo godt, at de er der, men for dælen hvor er jeg blevet slap. Og det er ikke bare armene og benene, men jeg har svært ved at rejse mig, hvis jeg har lagt fladt på gulvet. En bevægelse man før i tiden har taget for givet… Det giver selvfølgelig lidt at slæbe rundt på en masse babykg, men ikke nok til at jeg kommer tilbage uden yderligere træning. Derfor bestemte jeg mig denne gang at bede professionelle om hjælp. For der skal mere til end et par stram op timer om ugen. Jeg har en del træningsviden i bagagen fra mine år i fitnessbranchen, men jeg har ingen viden omkring genoptræning efter et kejsersnit. Derfor valgte jeg at sætte min lid til kejserindernes 8 ugers program.

Kejserinderne består af en fysioterapeut og en jordemoder, der sammen har skabt et 8 ugers træningsprogram med fokus på genoptræning efter fødsel ved kejsersnit. Det er et program, hvor både det psykiske og det fysiske sættes i træning, hvilket umiddelbart virker som vejen frem.

Jeg har nu været i gang i en uge, og jeg skal nok lige tage mig selv i ikke at snyde og skynde mig frem i øvelserne. For uge 1/modul 1 har umiddelbart bestået af vejrtrækningsøvelser. Meget meget stille og roligt i  progression fortsætter jeg nu i dag til modul 2, hvor der introduceres en squat og en statisk maveøvelse. Tanken om at jeg kan “læne mig tilbage” og stole på, at følger jeg programmet, så gør jeg det sundeste for min krop, føles enormt trygt og fastholder mig i ikke at snyde foran, og tro jeg skal en masse mere. Det er ydermere også “anti”stressende, for jeg føler ikke, at jeg burde træne mere og hårdere. Der er ingen dårlig samvittighed.

Programmet tager ca. 20 min om dagen de første par uger, hvilket lige kan presses ind mellem rengøring af flasker og en middagslur. Jeg forsøger ved siden af at komme ud og gå omkring 4-5km. hver dag, hvilket så skal booste kroppen til at komme tilbage på sporet.

Noget af det der også tænkes på er behandling af arret. Arret kan nemlig være med til at skabe den lille delle som mange kæmper med, fordi at det trækker huden sammen. Ved at nusse og behandle arret kan man skabe mere fleksibilitet og blødhed i huden omkring, sådan at det glattes mere ud. Jeg har selv først lige taget tapen af mit ar, så jeg skal til og begynde min behandling med e-vitamin olie og daglig nus. Nu skal jeg ikke have flere børn og flere kejsersnit – nu skal jeg have min krop tilbage! 🙂

Der vil helt sikkert komme en opdatering eller to, når jeg kommer længere i forløbet, og hvis jeg tør til sidst, kan det være jeg vil vise før og efter billeder. Det kommer nok mest an på resultatet! 🙂

2 thoughts on “Træning med Kejserinderne – update 1

  1. Pingback: Træning med Kejserinderne – update 2 | nenaskov

  2. Pingback: FØDSELSDAGSUGE – The best | nenaskov

Skriv et svar

