Smagen af honning – JG. Gylling (Anmeldelse)

IMG_1289

Smagen af honning – 4 ud af 5 stjerner (Anmeldereksemplar fra Forlaget Brændpunkt).

Smagen af honning er en fortælling om en udadtil gennemsnitlig dansk familie med mor, far og 2 børn. Men under overfladen ulmer hemmelighederne og frustrationerne, og da familien sættes i en svær situation, vælter korthuset og sandheden kryber til overfladen. Bagsideteksten siger:

Der sættes fokus på livets kausalitet og menneskelig skrøbelighed…

Bjørn og Joan er gift og har døtrene Liv og Rosa. Liv går på universitetet i København, og derfor er det kun Rosa, der bor hjemme hos forældrene. Historien starter lige før sommerferien med en hyggelig familiekomsammen, hvor næsten alle hygger sig, og nogen får lidt for meget alkohol. Vi møder Joan, der er trukket væk fra resten af forsamlingen, hvor hun betragter sin familie, Bjørn der nyder det gode selskab og sommerens lune vejr, Liv en glad pige der bringer smilet frem og Rosa den lidt mere tilbagetrukket pige, der ofte sidder med hovedet i sin mobil.

Jeg er begejstret over sproget i romanen. Nemt, ligetil og alligevel så fyldigt at det omfavner læseoplevelsen og gør den flydende og følsom. JG Gylling har valgt at bruge en dagbogstekst som flashback element, der uden at afsløre hele sandheden, giver en indikation af en fortid der er grusom og forfærdelig. Det der ikke skrives, siges alligevel med så store bogstaver, at man som læser ikke efterlades med mange ubesvarede spørgsmål – en fortællerstil der fastholder læserens opmærksomhed i et spindelvæv af følelser. Jeg er personligt ret vild med denne måde at fortælle en historie. Både brugen af både nutid og datid, i en kombination af tale og tanker, men også udviklingen af et drama der kulminere i en klimaks og en slutning, jeg troede jeg havde gennemskuet, men hvor jeg overrumples af den drejning som aller sidste sætning giver historien.

Familiens historie fortælles tydeligt og uden omsorg for den sarte læser, hvilket giver den skarpe kant der giver romanen dens evne til at nå ind til den kerne, der tryllebinder mig. Den er spændende og rammende og efterlader et rigtig godt indtryk. En rigtig god læseoplevelse og en roman der viser forfatterens dygtighed i at gøre det enkle til noget stort. En kort roman, i et nemt sprog, bliver til en unik og interessant oplevelse.

Original title: Smagen af honning

Forfatter: JG Gylling

Forlag: Brændpunkt