Tristan og Jorian – 4 ugers opdatering

IMG_1171

Jeg har haft lidt tid, mens jeg har siddet oppe om natten med de små drenge, til at tænke lidt over min blog, og hvad jeg godt kunne tænke mig af nye tiltag. Hvad dette præcis betyder, vil jeg skrive mere om i næste uge, når vi starter en ny måned, og bloggen igen gerne skulle vækkes til live igen efter sommerferie og de første barselsdage. Et af de nye tiltag vil jeg dog præsentere allerede i dag, da det skal passe med datoerne. Jeg vil fremover lave en månedlig opdatering på de små tvillingedrenge. I dag fylder de 4 uger, og derfor skal det være i dag, at det første indlæg bliver udgivet.

Det har været noget af en omvæltning at føde igen. Både fordi at vi har fået 2 på en gang, men også fordi at vi har Alexander i forvejen. Sidste gang var der ikke andre at tage hensyn til, og vi kunne tilpasse vores dag til hans behov. Nu er der en dreng på 2,5 år, der har nogle andre behov end babyerne. Men oveni det hårde ved at være der for 3 børn med kun 2 sæt arme, at skulle op om natten og stadig være konge om dagen og at skulle forholde sig til den store mængde vasketøj, rengøring og tålmodighed som sådan et sæt nyfødte drenge kræver, så har det samtidig også været en helt igennem fantastisk oplevelse. For hver dag der går, bliver de mere og mere vågne og opmærksomme på os og verden omkring dem. Det går simpelhen så stærkt, og jeg frygter at inden jeg får set mig om, så skal de starte i vuggestue og fylder 1 år.

Jorian, den store af drengene, har nu en kampvægt på over 4 kg og Tristan en på ca. 3,5kg. De har altså taget omkring 1,5 kg på, på 4 uger! Tristan er stadig meget slank, og når han bliver klædt i str. 56, som Jorian efterhånden fylder ud, så svømmer han en smule. Jeg må ud og finde nogle modeller, der egner sig til de lange og tynde børn. Har hørt at Holly’s skulle være godt – så jeg må på shopping! 🙂

Ellers udvikler de sig, præcis som de skal, og sundhedsplejersken siger, vi har 2 skønne sunde drenge. Tristan har dog en smule navlebrok, vi lige skal holde øje med, men ellers er det kun den obligatoriske mavetumult, der ofte fører med når man er født lidt før tid og er på modermælkserstatning. De er begge ret tryghedsøgende og vil meget gerne falde i søvn hos os. Jeg tænker, det kan være en kombination af lidt ondt i maven og det faktum, at de er vant til at være så tæt på en anden person, der gør, at de har dette tryghedsbehov. De er dog vidt forskellige i, hvordan de gerne vil putte hos os. Jorian vil konstant ligge på maven, hvor imod Tristan vil pakkes ind i sin dyne som en lille baby-shawama og så vugges. Det er skønt allerede nu at opdage deres individuelle sind. De er også meget forskellige, når de melder sult. Tristan vågner roligt, kigger lidt og gør så opmærksom på sig selv. Jorian derimod når ikke en gang at åbne øjnene, før han sætter i et vræl og forventer mad for 30 sekunder siden. 🙂 Så det er ikke kun på udseendet, at der er stor forskel, men også i tålmodighed! ❤

På mandag starter vi for alvor på barsel, og jeg skal stå på egne ben. Det betyder ikke bare, at jeg selv skal klare nattetjansen, vasketøjet og madindkøb, men jeg skal også sørge for at få hentet Alexander om eftermiddagen i vuggestuen, mens jeg har de to små med. Jeg har altid mulighed for at hente i bil, men målet er, at jeg skal hente på gåben, og at vi så skal bruge ståbrættet til Alexander, mens de små ligger i deres lifte. Heldigvis har jeg mormor med den første dag – som sikkerhedsnet. Tror nu nok det hurtigt skal blive en god vane/rutine, og på de gode dage, kan jeg hente tidligere og gå forbi legepladsen på vejen hjem.

Næste måned byder på 5 ugers undersøgelse for drengene og 8 ugers undersøgelse for mig. Plus jeg starter på studiet igen og skal forsøge at indføre nogle gode rutiner med lur i løbet af dagen. Det bliver spændende! 🙂

IMG_1172

One thought on “Tristan og Jorian – 4 ugers opdatering

  1. Pingback: Efteråret på bloggen | nenaskov

Skriv et svar

