Dåsemakrellen – Mary Uhrenholt (Anmeldelse)

IMG_1098Dåsemakrellen – 3 ud af 5 stjerner (Anmeldereksemplar fra SKRIVEforlaget )

Julie har været udsat for det hele og mere til. Hun kan blandt andet fortælle om tun og sex i samme historie. Om en roterende dildo midt i familiefrokosten. Om en meget tynd mave i Sydfrankrig. Og om mødet med en mand, der kan rumme det hele.

Med sin bedste veninde, Jessie, på sidelinjen har Julie udviklet sig fra en ensom, sky teenager til noget, der minder om en voksen pige med et mål i livet. At finde en, hun kan putte sig ind til. Det kommer ikke let til hende, men det kommer.

Både på forsiden og bagsiden lover denne bog et godt grin, leveret som en letlæselig strandroman. Allerede her er stregerne trukket op og forventningerne sat – forventninger der i den grad blever opfyldt. For selvom denne historie skal være ligetil og nemt tilgængelig for den brede læseskare, så formår Mary Uhrenholt at skrive med sådan en humoristisk sans, at jeg op til flere gange sad og små klukkede for mig selv. Julie er denne skønne unge kvinde, der uden tvivl har en sjov historie eller to, hun kan ryste ud af ærmet. Og skønt hun ikke opsøger det, så er hun ofte så uheldig at befinde sig midt i orkanens øje, når det kommer til hovedpersoner i disse sjove historier. Som bagsideteksten også nævner, så kan man allerede før læsning danne sig et indblik i de uheldige situationer hun begiver sig ud i. Især den med dildoen til familiefrokosten er en virkelig sød og sjov beretning.

Skønt Mary Uhrenholt uden tvivl har været inspireret af både Bridget Jones og Nynne, så er opbygningen af historien alligevel anderledes. Dagbogsformen er skiftet ud med en mere flydende beretning, hvori vi bliver præsenteret for Julies historier som flashbacks, eller selvstændige afsnit undervejs. Til hvert kapitel er en lille tegning, der illustrerer hvilket element, der spiller Julie et pus i hendes oplevelser.

IMG_1097

Jeg synes personligt, at denne opbygning fungerer rigtigt godt, og i stedet for at vi møder en pige, der gennemgår alverdens skøre situationer over kort tid, flettes alle Julies tidligere oplevelser ind, hvor de passer perfekt til hendes nutidige eventyr. Det giver historien et mere realistisk præg.

Det er en letlæselig og sød historie, og jeg var ganske underholdt – jeg kan dog ikke lade hver med at søge til den sammenligning, der hurtigt opstår med andre romaner af samme type. Som før nævnt f.eks. Bridget Jones og Nynne. Især klatrescenen i lårkort nederdel giver mig tydelige flashbacks til Bridgets tur ned af brandmandsstangen. Jeg synes dog, at Julies historie også er unik og sød nok til, at den sagtens kan læses alligevel – især fordi som før nævnt, at bogen højt og tydeligt indikerer hvilke forventninger læseren kan have. Det handler om sød og nem underholdning, og det får man.

Så jeg vil klart anbefale denne ‘Strandroman’ til sommerens udflugter og timer i solen. Især hvis man holder af de skøre udfordringer som Bridget, Nynne eller andre kvinder i samme genre gennemgår.

Mary Uhrenholt’s debutroman Dåsemakrellen udkommer d. 27. august på Skriveforlaget og en 2’er er allerede i kortene.

Original title:Dåsemakrellen