Northanger Abbey – Jane Austen (anmeldelse)

IMG_0013

Northanger Abbey – 4 ud af 5 stjerner

Catherine Morland er en naiv, men godhjertet 17-årig pige, der af sine forældres barnløse naboer bliver inviteret til Bath, hvor hun gør sin debut i middelklassens selskabsliv. Catherine finder hurtigt en veninde i Isabella Thorpe, som hun deler en ivrig fascination for gotiske romaner med. Hun fatter ligeledes hurtigt interesse for den intelligente og vittige Henry Tilney og udvikler senere et venskab med hans søster, Eleanor Tilney, der resulterer i en invitation til familien hjem: Northanger Abbey. På de gamle abbedi sprudler Catherines livlige fantasi, der er påvirket af tiden gotiske romaner (datiden svar på nutidens krimier), men da hun af Henry konfronteres med sund fornuft, indser hun sandheder, som hun før har været blind overfor.

Northanger Abbey er mit fjerde møde med Jane Austen, og skønt jeg er forelsket i hendes skrivestil og evne til at fortælle en historie, så lå Northanger Abbey alligevel ikke helt på niveau med de tre andre. (Pride and Prejudice, Persuasion og Emma) Om det er den korte form, eller blot historien der ikke tiltaler mig, er jeg stadig i tvivl om.

Jeg vil lave denne anmeldelse lidt anderledes end normalt, og opstille tre ting der begejstrede mig og tre ting der ikke tiltalte mig ved historien. Inden er det dog værd at nævne, at skønt Northanger Abbey ikke levede op til de tre andre romaner, var den stadig en perle og en skøn læseoplevelse, der får 4 ud af 5 stjerner.

Ting der begejstrede mig ved Northanger Abbey:

• Den direkte tiltale fra fortælleren til læseren. Jeg kan godt lide den måde, hvorpå Jane Austen gennem sætninger, skaber en kontakt med læseren, og inviterer ind bag ordene.

Jeg vil overlade det til mine læseres skarpsindighed at bedømme, hvor meget det på dette tidspunkt var muligt for Henry at fortælle Catherine…

• Brugen af titlen “Heltinden” om Catherine tillægger hende en personlighedskvalitet, der er både spændende og fascinerende. For umiddelbart ligger der en sarkastiske undertone, jeg både er enig og uenig med. Cathrine er en ung pige, endda en af de yngste af Jane Austens hovedpersoner, og jeg synes, hun vokser på det år vi følger hende. Fra en ung uviden kvinde til en person der begynder at opleve livets udfordringer, og som langsomt forstår, hvilken rolle hun skal spille. Om det gør hende mere eller mindre til en heltinde, synes jeg afhænger af definitionen af begrebet. Jeg synes ihvertfald, at hun gør sit bedste, og forsøger at kæmpe for det hun tror på. Uanset om det så altid ikke er de klogeste beslutninger hun tager.
  • Intriger…Drama…Spænding. Evnen til at tryllebinde læseren fra start til slut og så alligevel på meget få sider, samle op på hele historiens spind, skal Jane Austen have ros for. Og som alle andre af hendes historier, så indeholder denne historie hele repertoiret.

Ting der ikke tiltalte mig ved Northanger Abbey:

• Helten! Hvor er Helten? Henry viser karakter og hæver sig til at være den mand, han i kortene heletiden har indikeret at være. Men hvor er Mr. Darcy? Hvor er Mr. Knightley? I Jane Austens andre romaner har både den kvindelige og mandlige hovedperson været stærke og tydelige, men jeg føler ikke, at jeg brænder varm på Henry Tilney overhovedet. Han var for vag for mig, skønt hans bidrag til Cathrines lykke og rolle i historien. Er man måske blevet for forvent af at læse de andre romaner først? For der er ingen tvivl om, at Henry er skrevet, præcis som Jane Austen ønskede at fremstille ham. Hun havde en hensigt med at lade nogle af de andre karakter indtage mere af rampelyset.
  • Isabella og Mrs. More. Det er jo egentlig intet ondt til selve historien, men de to kvinder fik mig ofte til at krumme tæer. Hver på deres måde.
    • Isabella havde jeg gennemskuet fra første færd og uden at afsløre mere, så er hun præcis, som hun bør være for at give historien dens karakter. Det gør hende dog absolut ikke vellidt.
    • Mrs. More er blot en birolle, men hun indtager en små irriterende krukket rolle. Jeg ville ønske, hun havde markeret sig mere, og vist os hvilken kvinde hun i virkeligheden sagtens kunne være.
  • Trods den korte historie har Jane Austen i denne roman en langsomlighed, der både komplimenterer og irriterer. Især i starten kan man have lyst til, at spændingen indhenter beskrivelserne, og desværre kommer den længe ventet store konflikt første i de sidste kapitler.

Eksempler der dog ikke skal misforståes, som at denne roman er et eksempel på en middel oplevelse. For graden af begejstring opvejede klart det utiltalende, plus mer’.

Northanger Abbey er en skøn historie om en ung piges møde med den virkelig verden på både godt og ondt. Det er endnu et eksempel på Janes Austens intelligens og humor og hendes fantastiske evne til at skabe sjæl i en historie, der stadig kan læses 200 år, efter den er skrevet. Jeg bliver for hver Jane Austen bog mere og mere begejstret og kun sørgelig til mode over, at jeg ikke før har begivet mig ind i hendes forfatterskab. At denne historie vælger en et andet perspektiv på de forskellige roller i historien, er kun med til at hæve hendes forfatterevner, og vise at kreativiteten i skrivningen kan skabe forskellighed og alligevel samhørighed. For Jane Austens værker grunder alle i hendes sjæl og den sjæl, er vi så heldige stadig at kunne beundre den dag i dag.

Baggrundshistorie: Jane Austen solgte manuskriptet til denne roman som den første af alle hendes manuskripter. Boghandleren som købte manuskriptet valgte dog ikke at udgive den. Jane Austens bror købte manuskriptet tilbage, og romanen blev først udgivet efter Jane Austens død. Den har over årene ændret titel fra Susan til Catherine til Northanger Abbey.

Original title: Northanger Abbey

Forfatter: Jane Austen

Læst på mofibo