Persuasion – Jane Austen (Anmeldelse)

IMG_0014

Persuasion – 5 ud af 5 stjerner

Da Anne Elliot var 19 år, lod hun sig af økonomiske årsager overtale til at bryde sin ellers lykkelige forlovelse med den charmerende, men ubemidlede søofficer Frederick Wentworth. Da tilfældighederne bringer dem sammen otte år senere, er de begge stadig ugift, og Wentworth er blevet velhavende. Han har dog ikke tilgivet Anne, at hun i sin tid lod sig overtale til at afvise ham, og han behandler hende med kulde og ligegyldighed. Anne, der for længst har indset, at hun burde have fulgt sit hjerte og ikke ladet sig påvirke af andres overtalelse, ser resigneret og bedrøvet til, mens Wentworth gør kur til naboernes døtre. Men samtidig får hun selv en ny beundrer, og et uheld på en spadseretur vender op og ned på tingene. Annes venner og familie prøver stadig at få indflydelse på hendes beslutninger, men den modne Anne forlader sig nu på sin egen dømmekraft; denne gang vil hun ikke bukke under for overtalelse.

Som min trejde Jane Austen roman udgjorde Persuasion et ganske godt parti. Det er en historie fyldt med kærlighed, kamp og som altid en dybdegående beskrivelse, af den verden som hovedpersonerne Anne og Frederick er en del af. Jane Austen har en gave, når det gælder om at trække læseren ind i sine bøger, og man er aldrig i tvivl om, at der er en oplevelse i vente, når man går igang med et af hendes værker.

Persuasion er dog en smule anderledes end Jane Austens andre værker, i og med at den mandlige hovedrolle i denne historie, ikke er aristokrat, og hvor dilemmaet beligger sig på hans økonomi frem for hendes. Ydermere er Anne Elliot ikke så ung, som det andre kvindelige hovedpersoner, hvilket er med til at skabe den dybde og følelsesmæssige forståelse, som vi netop oplever hos Anne. Hun er ikke i sin naive og uviden ungdom, men fremstår som et sikert individ, der ved, at den kærlighed hun oplevede for 8 år siden aldrig vil kunne matches. Og derfor er det også med store følelser, at hun genser Frederick Wentworth.

I både Emma og Pride & Prejudice møder vi en faderfigur med stor kærlighed for sin datter, og hvor kærligheden er gengældt. I Persuasion møder vi modsat en far, der kun besidder meget lidt omsorg for sin mellemste datter. Hans opmærksomhed og kærlighed er rettet mod ham selv og den ældste datter, og hans tanker omkredser overfladisk hans omdømme og ry mere end Anne’s fremtid. Derfor er det også med en smule irritation, at man starter historien om en mand, narcissistisk og selvcentret, men med en stor manglende sans for økonomi, der træder vande og ikke vil indse at han har lavet en fejl. Det hele handler om, at han ikke taber ansigt. Dog kræver historien også, at man får indsigt i den familie, som Anne er en del af, for at kunne forstå hendes bevæggrunde og forstå den situation der udspillede sig mellem hende og hendes store kærlighed for 8 år siden. Så skønt den opståede irritationen mod en egoistisk far, er dette blot et spil i Jane Austens måde at inddrage læseren i en historie, der udvikler sig til en fantastisk fortælling om en kærlighed, der overvinder alt.

Persuasion og dens facetter er et frisk pust i de problematikker man ellers møder i kærlighedshistorier og kombineret med Jane Austens ord og fantastiske sprogbrug, er denne roman et must read, for alle der holder af god underholdning, den varme omfavnelse af ordenes magt og en kærlighedshistorie uden sin lige. ❤

IMG_0780

IMG_0784

Original title: Persuasion (På dansk: Overtalelse)