Lola og naboens søn – Stephanie Perkins (Anmeldelse)

I mit indlæg med anbefalinger til sommerens læsning, nævner jeg bogen Lola og naboens søn. Jeg anmeldte bogen på lovebooks.dk i juni måned, og som det fremgår i anmeldelsen, var jeg meget begejstret.  En sød og frisk oplevelse! (Lola og naboens er en selvstændig efterfølger til Anna og det franske kys.)

Lola og naboens søn (Anmeldelsen er først udgivet på lovebooks.dk i juni 2015)

IMG_0917

Lola og naboens søn – 4 ud af 5 stjerner

Når man er forelsket og fyldt med begejstring for en bog, kan det være både fantastisk og farligt at læse endnu en bog af samme forfatter. For hvad nu hvis bog nr. 2 ikke kan leve op til nr. 1?

Sådan havde jeg det med Lola og naboens søn, inden jeg gik i gang. Jeg var både spændt og bange. Spændt på at læse mere fra Stephanie Perkins og bange for at jeg ville blive skuffet over den, taget i betragtning at det skulle være en efterfølger til Anna og der franske kys. For Anna og det franske kys var virkelig en af forårets lystpunkter, og hvordan kan man konkurrere med perfektion?

I forbindelse med Lovebooks readalong var min mening at læse Lola og naboens søn stille og roligt, et par kapitler om dagen og uden hast begive mig ind i Stephanie Perkins nye univers. Det skulle dog ikke blive sådan, og uden at springe for meget frem, så kan jeg afsløre, at jeg i stedet endte med at læse hele bogen på en eftermiddag. Jeg kunne simpelhen ikke lægge den fra mig igen! Og det er jo gode tegn! 🙂

Man kan aldrig forvente, at en bog griber en fra første ord, så derfor gik jeg roligt i gang med første kapitel, og jeg var egentlig udemærket underholdt og begejstret, lige indtil jeg nåede s. 45 hvor jeg pludselig eksploderede i ekstase – for hvem blev lige pludselig introduceret? Anne og Étienne! Ja, du har læst rigtigt. Anna og Étienne er en del af Lola’s liv, og selvom deres rolle ikke bliver større end kollegaer og gode venner, så var det et glædeligt gensyn, der straks gjorde historien mere spændende.

Lolas historie fortsætter, og skønt jeg pludselig var endnu mere fokuseret efter mødet med Anna og Étienne, så voksede Lolas karakter i mit sind. Hun behøvede slet ikke udnytte den før omtalte ekstase til at drage mig ydeligere ind i historien. Det klarede hun helt på egen hånd. Lola har en af de personligheder, der virker dragende for læseren, og hendes trang til at følge sin egen vilje og hendes selvtillid er fascinerende og spændene.

Historien udviklede sig egentlig lidt som forventet med både kærlighed, ungdomsopgør, den ultimative udfordring og kamp, samt forløsningen i slutningen. Men bare fordi at nogle ting opfører sig som forventet, gør det dem ikke mindre gode, og jeg nød, at jeg kunne hengive mig til ordene og deres varme omfavnelse, mens resten forløb som det skulle.

Lola og naboens søn er det perfekte bud på sommerens bog, og da den er både er skrevet i et letlæseligt, flydende sprog, samt udspiller sig som en kronologisk forståelig historie, så er den for alle, der trænger til at opleve ungdomskærlighedens sprødme. Det er en perle, der taler til både den yngre og ældre læsere, og den formår at bidrage til både smil og sorg, og den trækker læseren gennem et register, der efterfølgende føles som en oplevelse af fryd. Lola og naboens søn – Jeg er fan! ❤

Original title: Lola and the Boy Next Door

Forfatter: Stephanie Perkins

Forlag: Lindhart og Ringhof