Det svageste led – Lotte Dalgaard (Anmeldelse)

IMG_0765

Det svageste led – 4 ud af 5 stjerner (Anmeldereksemplar)

En teenagepige bliver skudt i Nordsjælland. Kort tid efter findes en mandlig førtidspensionist dræbt på Ærø. De to ofre er skudt med samme vågen. Senere på sommeren mister en midaldrende kvindelig sagsbehandler fra Bornholm livet. Ingen kan se, hvad de tre ofre har til fælles. Og hvorfor vil nogen dem til livs? Er der en seriemorder på spil eller ligger der noget andet bag?

Line Lyng dækker skuddrabene for Regionalavisen Nordsjælland. Gerningsmanden slår til flere gange. Hvor gang et nyt sted i landet. Ingen kan vide sig sikker. Line har igen fundet sammen med Jonas. De har fået datteren Frida, og Jonas har været i alkoholbehandling. Men de destruktive mønstre fortsætter, og 41-årige Line må give slip på drømmen om et harmonisk familieliv.

Lotte Dalgaard har endnu en gang disket op med både krimi og spænding, og ligesom i ‘Tvillingesagen’ følger vi journalist Line Lyng, der altid har det med at være på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. Denne gang bliver hun dog ikke så personlig involveret, hvilket giver historien et andet aspekt.

Sagen drejer sig om flere forskellige mord, og ligesom for politiet gælder det for læseren om at holde tungen lige i munden. De mange skift i handlingen og brugen af forskellige jeg-fortællere kræver et overblik, der dog ikke er for svært til, at det ikke fungerer. Det er en fornøjelse, at Lotte Dalgaard gør sig brug af denne måde at fortælle historien på, da det giver et indblik i flere sider af samme sag. Skønt det kan være korte stykker, hvor vi f.eks. kravler ind i Jonas’ sind og hører hans side af sagen, så giver det en følelse af, hvad der foregår i hans sind i stedet for at alt observeres ude fra.

Selve mordsagen er noget mystisk. En håndfuld mord og samme mordvåben. Men ingen af ofrene har noget til fælles?! Jeg vil ikke kalde mig selv for krimiekspert, men jeg har en ret god 6-sans for opklaringen og kan ofte hen af vejen gennemskue, hvem der er ude på glat is, men det skal Lotte Dalgaard have ros for – jeg havde meget svært ved at forudsige historiens slutning.

Sproget er ligetil og gør bogen til en perfekt sommerkrimi, der kan tages med ud i solen eller nydes i flyveren. Jeg kritiserede hendes første bog ‘Tvillingesagen’, fordi den havde en meget langtrukket slutning, men her synes jeg, der bliver samlet godt og kort op på bogens personer og giver en blød afslutning. Dog kunne den også i min optik sagtens være endt efter mordgådens afslutning, da man ikke nødvendigvis forventer at blive indviet fremtiden.

Som bonus vil jeg lige nævne et lille grin, jeg fik, da Line Lyngs kontakt på politistationen på et tidspunkt siger:

For pokker, Line, du er jo ikke hovedperson i en kriminalroman. Du er ikke DIcte Svendsen eller Annika Bengtson.

Hvilket er en sjov intertekstualitet, der henviser til netop de krimiromaner, jeg selv har læst meget, og som uden tvivl ligger til grunde for min evne til at anmelde Lotte Dalgaards bøger.