Tvillingesagen – Lotte Dalgaard (Anmeldelse)

IMG_0771

Tvillingesagen – 3 ud af 5 stjerner (Anmeldereksemplar)

Et par 13-årige tvillingepiger forsvinder på vej hjem fra fritidsklubben, og der er ingen spor efter dem. Journalist på Regionalavisen Nordsjælland Line Lyng dækker sagen og kommer efterhånden meget tæt på moren, der slides op af sorg, håb, angst og uvished.

Efterforskningen trækker ud, Line Lyng bliver mere og mere personligt involveret i sagen, og derhjemme mistrives hun i forholdet til sin flotte men fordrukne kæreste.

Tvillingesagen er en klassisk krimihistorie fyldt med spænding og uhygge. Lotte Dalgaard har valgt at tage den meget kendte vinkel, med en hovedperson som er journalist, og læseren får derfor beskrevet historien gennem dennes øjne og opdagelser. Line Lyng er klassisk og besidder den overvågenhed, som typisk ses hos journalisterne i krimierne. Hun er dygtig til at begå sig på jobbet og skaber resultater. Hun forholder sig personligt til den opgave, som hun arbejder på, og hun involveres mere. end hun ønsker. Det er det, der gør hende til den perfekte fortæller. Følelserne og den personlige vinkel inddrager læseren, og der skabes et forhold på tværs af siderne. Kombineret med den skiftende jeg-fortæller, der giver læseren indblik i gerningsmandens bevæggrunde og univers, bliver denne historie bragt til et bredere perspektiv – hvilket klæder den.

Historiens udvikling som Line Lyng ser den er både skarp og oplysende. Man får facts på bordet og kan, undervejs man læser, mærke hvordan uhyggen og spændingen tager kroppen. Lotte Dalgaard har efter min mening valgt et oplagt men også meget stærkt emne, og jeg sidder tilbage med en klamme hånd om hjertet og får lyst til at kramme mine egne børn en ekstra gang, når de kommer hjem. Og det kan godt være overvældende at blive så personligt involveret i en historie, men det er også med til at give den karakter og bid. Det løfter den op til et niveau, hvor man som læser ikke efterlades med følelsen af ligegyldighed og ønsket om at kaste sig over en ny bog med samme. Man stopper op og lader ordene synke, hvortil de så breder sig til en oplevelse.

Noget af det der dog ikke tiltalte mig ved denne bog var den langsomme slutning. Jeg er stadig i tvivl om Lotte Dalgaards tanker bag at lade historien blive ved efter at sagen er opklaret, og vi ved hvem gerningsmanden er. Jeg kunne forstå det hvis bogen lagde op til en efterfølger og derfor afsluttede med en klimaks, der skal få læseren til at gribe den næste bog i spænding om hvad der sker i mysteriet, men i dette tilfælde føler jeg mere, at den lange slutning trækker tingene en smule i langdrag.

Lotte Dalgaards Tvillingesagen er en perfekt taskekrimi. Og den vil med dens knap 200 sider fungere godt til en dag på langs. Om det så er på sofaen, i haven eller på charterrejsen. Så et godt bud på en bog til sommerens læsning og specielt et godt bud til de læsere der har holdt af både Liza Marklund og Elsebeth Egholm.

Original title: Tvillingesagen

Forfatter: Lotte Dalgaard

Forlag: Byens Forlag