Nattens sanger (Følelse) – Christina Bonde (Anmeldelse)

IMG_0774

Nattens sanger (Følelse) – 4 ud af 5 stjerner

Missionen er sat i værk. Med blodet som sit eneste våben og med de følelser, der manifesterer budskabet, kaster Victoria sig ud i kampen. Helt tæt på Hector skal hun sikre sejren. Men intet går som forventet.

I ondskaben finder Victoria svar på vitale spørgsmål, der sender hende ud i en afgørende vendetta, der truer med at kost hende dyrt. Nødtvungent må hun acceptere Lucas og Alexander i en magtfuld forening, der vil revolutionere vampyrsamfundet for altid.

Fortidens dæmoner bekæmpes, og i kulissen venter uforudsete forandringer. I sin endegyldige skæbne finder Victoria omsider sig selv. Lykken synes fuldbragt… men er alle fjender besejret?

Følelse er trejde og sidste del i vampyrserien Nattens sanger.

Den sidste kamp og den sidste rejse indledelse med Victorias stærke behov til sejr. Hendes beundringsværdige evne til at omdanne frygt til mod giver hende evnen til at begive sig på vej mod målet. Men som bagsideteksten skriver, så går intet som forventet, og Victoria må stoppe op og tage alt til genovervejelse. Heldigvis er hun omgivet af folk, der støtter hendes vej mod sejr, og nye planer bliver lagt.

Den trejde og sidste bog i trilogien om Victoria og Lucas skal samle en stor mængde tråde rullet ud i de første to bøger, og undervejs som jeg læser, går det op for mig, at jeg ville ønske, at der var flere bøger. Jeg synes egentlig at Christina Bonde formår at samle rigtig godt op, og jeg har fundet en helt speciel plads til hendes historie i mit hjerte. Noget jeg ikke nødvendigvis havde forventet efter at have læst den første bog. Men måden hvorpå det ellers så genkendelige univers bliver genskabt er med til at lade historien vokse i mit sind. Jeg er imponeret over de nye facetter og sider, som Christina har skabt i sin fantasi og delt med alle os andre i hendes virkelig gode vampyrserie, og jeg kunne godt have læst mere! For Christinas evne til både at skabe en to’er med sin helt egen specielle rolle i trilogien og hendes evne til, selv efter at jeg tror jeg har gennemskuet historiens gang, at overraske mig, er beundringsværdig.

Endnu engang er det et dejligt, letlæseligt, sprog, der giver mig som læser overskud til at nyde historien, og selvom jeg inderst inde blev lidt træt af, at historien nu er slut, så kan jeg godt se hvorfor den ikke kunne fortsætte. Dog lægger Christina i min mening gevaldigt op til endnu en historie, der dog ved bogensslutning ikke nævnes og derfor ikke pustes til live som en “Gad vide om der kommer en 4’er alligevel”. Jeg har sagt det før – selvom man som læser mener der burde skrives flere bøger i serien, så ved forfatteren bedst og i dette tilfælde er jeg ikke i tvivl om, at Christina har truffet et valg allerede før hun begyndte sin egen rejse gennem bøgernes skabelse.

Følelsen som jeg efterlades med, efter at have vendt og læst den sidste side, er ro. Slutningen omfavner historien og skaber med sin begivenhed den perfekte afrunding af en fortælling. For det har været Victoria og Lucas’ fortælling, og det har været spændende!

Original title: Nattens sanger – Følelse

Forfatter: Christina Bonde

Forlag: Forlaget Mellemgaard