Om at købe bøger

IMG_0705

Hvis jeg kigger et år tilbage på min Saxokonto, gjorde jeg meget større bogindkøb den gang, end jeg gør i dag. Det kunne sagtens skyldes noget så naturligt, som at jeg ikke læste så meget pt., som jeg gjorde sidste år, men det er ikke sandt. Faktisk så læser jeg meget meget mere for tiden, end jeg gjorde ved samme tid sidste år, og grunden til ændringen i bogkøb skyldes to andre grunde.

For det første så modtager jeg anmeldereksemplar fra 4 forskellige forlag pt., hvilket til tider giver mere end nok læsning til, at jeg ikke behøver have så meget andet i baghånden. For det andet så har jeg siden sidste år fået medlemskab til Mofibo. Noget jeg aldrig har fortrudt, da jeg har fundet ud af, at jeg læser ret godt på min mobil og ipad (især nu her hvor jeg skal ligge meget ned, og ligger på siden, så er det perfekt at kunne læse skærmretningen på min telefon og ligge med den i en hånd). Omkring halvdelen af de bøger jeg selv vælger til læsning, er bøger fra Mofibo.

Det er vigtig at pointere at jeg nu hverken er blevet bedt om at lave reklame for hverken Mofibo eller for Saxo og at grunden til at disse to firmaer bliver nævnt, er fordi jeg umiddelbart ikke køber eller læser bøger andre steder. Ja, altså med mindre det er anmelder eksemplar. Så indlægget er udelukkende et udtryk for min egen upåvirket holdning.

Men hvad er så fordele og ulemper ved at benytte Mofibo som læseportal i stedet for at købe bøgerne? Ja eller i princippet alle andre online læseportaler!

Prisen

Fordel: Når man bruger Mofibo, betaler man et mdr. gebyr, og så er der adgang til alle deres bøger. Dvs. at de måneder man læser meget, så er det jo minimalt, hvad man betaler pr. bog. Jeg har abonnement igennem Telmore, hvilket også giver mig adgang til andre fede tjenester, og prisen er derfor endnu lavere sådan overall.

Ulempe: Hvis der er tider man ikke bruger tjenesten, skal man stadig betale for sit mdr. abonnement.

Tilgængelighed

Fordel: Mofibo har en god håndfuld bøger under kategorien forpremiere, hvilket er fantastisk, når det er bøger, man har gået og ventet på. Desuden har de et ret stort oplag af bøger i alle mulige genre. Der er også lydbøger, til dem der synes godt om det.

Ulempe: Man er ikke selv herre over, hvilke bøger der er tilgængelige, og der kan være bøger, man ikke kan læse via tjenesten. 

Plads på reolen

Fordel: Når man som mig har begrænset mængde plads på bogreolen, er det en stor fordel, at bogen kun fylder på nettet og ikke i stuen.

Ulempe: Der er ikke noget bedre end at holde, mærke og dufte bøger – især de helt nye bøger. Det kan ikke lade sig gøre, når man læser på Mofibo. Denne ulempe vejer stort, når det er unikke bøger, jeg holder meget af.

Der er altså altid fordele og ulemper ved alt, men jeg synes, at kombinationen af at købe bøger og læse på nettet er helt perfekt for mig. Desuden kan jeg jo altid vælge at købe bogen i en skøn udgave, efter jeg har læst den på Mofibo. Så får jeg både mulighed for at se om bogen er noget for mig, og roen til at finde den helt rigtige udgave.

Der er ihvertfald ingen tvivl om, at det er sundt for min SU-pålagte økonomi, at jeg ikke købe hver eneste bog, jeg læser. Og det at være blevet anmelder giver mig også mulighed for at blive kastet ud i læseoplevelser, jeg ikke umiddelbart ellers havde valgt.

Køber du bøger eller læser du også mange via? Hvad ser du som fordele og ulemper ved de forskellige måder at læse på?

6 thoughts on “Om at købe bøger

  1. Alle dine grunde er jo helt korrekt, og jeg bruger også mit Mofibo meget mere end jeg nogensinde havde regnet med jeg skulle, men jeg vil aldrig opgive at købe fysiske bøger. Det er klart rigtige bøger for mig og mine hylder skal helst bugne af dem; drømmen er jo eget hjemmebibliotek. 😉

    • Åh ja, et hjemmebibliotek er vist en hver lille bogelskers drøm. Jeg drømmer om et rum hvor verdens bedste læsestol står, perfekt til alle de små pusterum man har til at fordybe sig i bøgerne. Desværre gør 3 børn at det nok først bliver når de flytter hjemmefra! 🙂

  2. Jeg er også helt vildt begejstret for Mofibo, som jeg stort set altid benytter når jeg lytter lydbøger. Jeg var så heldig at få sponsoreret et gratis evigheds-abonnement og det er jeg meget taknemlig for. Jeg kan godt lide at lytte til engelske lydbøger, som @reolen ikke har nogen af og før købte jeg lydbøger på iTunes, for rigtig mange penge om måneden.

    Fysiske bøger køber jeg stadig mange af. Selv om jeg altid har købt mange bøger, er mine bogkøb, da steget markant siden jeg blev bogblogger, der er alle mulige fristelser at se hos andre bloggere hele tiden. Jeg har Plusmedlemskab hos Saxo, så den rabat de giver hjælper en del på budgettet. Jeg køber også tit engelske udgaver af bøgerne da, det som regel er halvpris af de danske udgaver.

    • Jeg fik aldrig mit evighedsabonnement til at virke 😦 Og hørte aldrig tilbage fra Mofibo. Men jeg havde det jo i princippet i forvejen, så fik aldrig gjort mere ved det. Det der plusmedlemsskab hos Saxo er altså også super smart, hvis man får det brugt. 🙂

  3. Jeg læser helst fysiske bøger. Og det skuldes simpelthen, at jeg elsker at de står på min bogreol og pynter bagefter. Jeg er endnu ikke nået til det punkt, hvor jeg ikke har så meget plads – men det kan være, at jeg skifter mening, når det engang sker 😀

Skriv et svar

