Hvor intet bryder vinden – Leonora Christina Skov (Anmeldelse)

IMG_0543

En rejseskribent, en duftekspert, en krimiforfatter og fire andre kreative danskere får et arbejdsophold på den ubeboede ø, Stormø. De har hver sine grunde til at ønske sig langt væk, men det overrasker dem alligevel at blive indlogeret i et glashus uden kontakt til omverdenen og uden mulighed for at flygte. Stemningen bliver hurtigt anspændt, og da en af dem forsvinder i skoven, og en anden falder i døden, indser resten, at noget er helt galt. Er der en morder iblandt dem? Og hvem er næste offer? Snart fletter deres livshistorier og dybeste hemmeligheder sig ind i hinanden, og en større fortælling om besættelse, udnyttelse og personligt ansvar tager form.

Hvor intet bryder vinden er en sansemættet samtidsroman inspireret af de klassiske mysterier og et portræt af syv meget forskellige mennesker, der bliver tvunget til at se deres egne fortrængninger i øjnene. (Bagsidetekst)

Jeg har læst en del krimipræget historier efterhånden, men den klassiske “The butler did it” stil har jeg endnu ikke støt på – lige indtil jeg læste denne roman. Jeg hørte først om Når intet bryder vinden, da Leonora Christina Skov var i Go’morgen danmark for at fortælle om hendes nye roman. Det var egentlig ikke fordi, at jeg havde sat mig foran tv’et med henblik på at se netop denne del af udsendelsen, og det er begrænset, hvor meget jeg kender til Leonora Christina, men jeg blev hurtigt betaget af hendes dragende karakter, og da jeg bagefter gik på saxo for at læse mere om hendes roman, var jeg ikke i tvivl om, at jeg måtte læse den. Jeg har egentlig lagt de krimiinspirerende historier på hylden for en stund, da jeg ofte følte mig fanget i en gentagelse af de samme spor, som de anerkendte krimiforfattere kører i øjeblikket, og jeg manglede noget fornyelse, som desværre ingen kunne give mig. Derfor overraskede det mig også en smule, at netop Når intet bryder vinden pludselig tiltalte mig så enormt meget. Men efter at have læst historien og graskede over netop denne tanke, så er jeg ikke i tvivl. Det er en kombination af Leonora Christinas egen fortælling om hendes roman, og den dybde der synes at være i historien, som gav den netop den karakter af samtidsroman, som der også er nævnt på bagsiden, og som vakte min interesse. Der er mere til personerne end blot den umiddelbare historie, og romanen formåede at tryllebinde mig fra første til sidste side. Det psykologiske og de store “Det er da løgn” øjeblikke skabte en stor oplevelse. Det er jo virkelig vigtigt, at jeg ikke afslører en masse, da det vil ødelægge hele læsningen for jer, men jeg vil afsløre så meget, at det handler om at holde tungen lige i munden og indprente sig alle de informationer man får. For når man når ind til spindelvævets midte, giver alting pludselig mening.

Hvor intet bryder vinden får pga. sine evnen til at tryllebinde mig, og Leonora Christina Skov’s evne til at skrive flydende, let, dragende og sprødt, 5 ud af 5 stjerner. Og jeg skal gerne være den første, der køber hendes næste bog, hvis hun kan levere en ligeså stor oplevelse.

Original title: Hvor intet bryder vinden

Forfatter: Leonora Christina Skov

Forlag: Politikens forlag