The One Plus One – Jo Jo Moyes (Anmeldelse)

IMG_0503 The One Plus One – 4 ud af 5 stjerner

En mand der ikke er tilstede, en søn der lukker sig inde og en datter hvis højeste ønske har svært ved at blive opfyldt. Vi møder Jess midt i hendes livs udfordring, hvor end ikke to jobs kan holde familien gående økonomisk. Alligevel er Jess en optimist. Hun går i sandaler og håber på forår, hun holder hovedet højt, og hun tror på, at gode ting kommer til dem som fortjener det. De gode ting bliver dog bare ved med at forbigå den lille familie og i stedet rammes de af den ene store udfordring efter den anden.

Men optimismen og håbet får alligvel Jess til at stuve ungerne og familiens hund sammen i en bil, med målet at nå det i livet, der kan ændre alting. Det kommer dog ikke til at gå så nemt.

The One Plus One er en sød fortælling om livets op og nedture. Hvordan man, trods meget modstand, stadig kan leve med drømme om et bedre liv, og hvordan at vi som mennesker kan have en utrolig stor indflydelse på hinanden. Både dem vi kender, og de fremmede vi møder. Jess aner ikke, hvad hun går ind til, da hun takker ja til Ed’s tilbud om et lift. Lige så lidt ved Ed at det er et tilbud, der vil sætte ham på prøve og ruske op i alt, han ellers har sat så meget pris på. Men måske de to’s ulykke på et eller andet sted kan være opsættelig til noget hjerteligt for dem begge? Eller måske er det bare endnu mere ulykke, der vælter ned over hovederne på dem?

Det er mit første møde med Jo Jo Moyes, og selvom jeg ikke giver den maks stjerner, så var det et skønt møde. Skrivestilen og historien drager mig ind i et univers fyldt med alt det, en kærlighedshistorie skal indeholde. Derfor vil jeg også anbefale denne bog, til alle jer der nyder Sophie Kinsella, Marian Keyes eller Stephanie Perkins værker. Og det gør den også til en oplagt bog at sætte på sommerferielæselisten.

Det eneste jeg dog stadig tygger på, er bogens manglende evne til at overraske mig. Skønt jeg godt ved, at det er en kærlighedshistorie, og at det jo åbenlyst lægger op til en handling inden for specifikke rammer, så følger jeg mig alligevel ikke helt overrasket nok. Måske jeg bare efterhånden har læst for mange af disse chick-lit bøger og derfor er svær at imponere?! Bogen får ihvertfald stadig 4 ud af 5 stjerner, da den netop lever op til genren, og den er både sød og sjov. Så har du lyst til et eventyr med Jess og hendes børn – et eventyr hvor livet drillende leger og bidrager til en oplevelse for livet, så er det her bogen for dig!

Original title: The One Plus One

Forfatter: Jo Jo Moyes

Forlag: Penguin Books