Ugen der gik – Eksamen, eksamen og eksamen…

Jeg elsker foråret! Både for de lyse dage og til tider høje temperaturer, men især for de mange helligdage, der giver vores lille familie masser af kvalitetstid, og muligheden for at få sovet lidt længere om morgenen. ❤

Dog bringer foråret også altid udfordringer med sig – ihvertfald hvis man er studerende. For det er lig med eksamensforberedelse og eksamner. Jeg er “heldig” og har kun to eksamener her i juni. Jeg skal afslutte mit første linjefag og skal derfor op i skriftlig og mundtlig dansk. Jeg er egentlig ret god til eksamner. Eller det er jeg blevet, efter jeg er komme på lærerseminariet. Jeg gruer ikke for dem, jeg har blot den sunde mængde sommerfugle i maven lige op til. Nåh ja, bortset fra den evige “jeg skal bare bestå” sætning liggende på læberne. Indtil videre er det dog gået over alt forventning, med 10 og 12 taller, så jeg burde måske holde på med at messe “jeg skal bare bestå” og slappe af! 🙂 Det skal dog siges, at jeg kun har været til mundtlige eksamener indtil videre, hvilket klart er til min force. For skønt jeg bruger flere timer hver uge på at skrive herinde, og arbejde på mine egne tekster, så er der bare et eller andet med skriftlighed og mig, der ikke harmonerer. Jeg har på fornemmelsen af, at det er stressfaktoreren. Jeg ender med at lave en besvarelse, der i mit hoved giver mening, men som kan virke indforstået og haltende, da der mangler struktur og klarhed. Jeg væver rundt i lange beskrivelser, der i sidste ende mangler flere pointer, og som ikke yder en optimal besvarelse.

Den skriftlige eksamen jeg har nu her er en 24 timers prøve. Vi får en opgave kl .9.00 og skal først aflevere dagen efter inden kl. 9.00. Det er en ny eksamensform for mig, så jeg er spændt på hvordan og hvorledes, jeg kommer til at tackle muligheden for både at bruge sparring fra studiegruppen, og den ekstra tid til at lave genlæsning og finpudsning. Der er ingen tvivl om, at jeg får travlt, men jeg tror nu at det er en form, der kan tilgodese de behov jeg har for fordybelse og tid til udformning. Så det er både med spænding og nerver, at jeg ser frem til den skriftlige del af vores linjefagseksamen. Den mundtlige del, skønt det er to års pensum, glæder jeg mig til. Jeg har altid holdt af at komme ind og vise min viden og få den faglige snak. Ville ihvertfald uden tvivl foretrække den mundtlige frem for den skriftlige eksamen.

Ja, det hele med eksamener er altså selvfølgelig kun, hvis tvillingerne har hørt efter og bliver inde i maven 3 uger endnu. Det har været rigtig hårdt at læse til eksamen denne gang. Både pga. ubehag ved at sidde i mange timer, men simpelhen også pga. det faldende energi niveau. Jeg tænker dog, at når det hele er overstået, så føles det endnu bedre fordi jeg har klaret mig igennem, trods gener. 🙂

Men for at vende tilbage til den specifikke uge så har jeg været afsted på sidste omgang seminarie i denne omgang, og derfor er der sommerferie, så snart eksamenerne er overstået. Jeg kommer i første omgang ikke til at holde rigtig barsel, da jeg så nødig vil udsætte min uddannelse alt for meget. Jeg vil forsøge at fortsætte med et måske to fag i efteråret, alt afhængig af hvordan det harmonere med at have de små tvillinger. Det er det gode ved fjernstudiet. Man kan tilrettelægge det meste præcis efter eget behov.

Udover seminariet, så har jeg også været til scanning – igen, igen! Og denne gang med rigtig gode nyheder. Begge babyer er skønnet til 1800g, hvilket er så pænt, at havde der kun været en, ville lægerne stadig være tilfredse. Så nu er jeg officielt gået over Alexanders fødselsvægt, hvilket også godt kan mærkes på både pladsmangel og tyngde. Hvis de fortsætter med at følge kurven, og jeg går til 38+0, så bliver de lige under 3000g hver. Hvilket jo er enormt flot. Så det satser vi på at de gør! Tvillinger kan dog godt vokse lidt langsommere i de sidste uger, men det ser vi når vi skal til scanning igen om 3 uger. I forhold til mig, så går det faktisk også rigtig godt. Jeg har plukveer, halsbrand, ondt i længden osv. osv., men det er altsammen på et niveau, jeg kan overskue, hvis jeg blot acceptere, at jeg skal slappe rigtig meget af. Jeg ser det som en utrolig positiv ting, at jeg stadig kan og må bevæge mig rundt og ikke er blevet beordret i seng eller andet indtil fødsel. Og selvom jeg i princippet er klar til at få dem ud nu, så betyder det meget at de lige får lov til at vokse sig lidt større, inden de siger goddag til verden.

Men ellers har det været en forholdsvis stille uge. Masser af læsning, både skøn og faglitteratur, et globryllup hos gamle klassekammerater på HTX, en familiekomsammen, en tur i legoland, og i dag besøg af gode venner.

Så trods alle spekulationerne omkring eksamen, og den evige tyngde sådan en omgang eksamenslæsning lægger på ens skuldre, når man forsøger at lave noget andet, så har det været en rigtig god pinse!

Håber I også har haft en dejlig “ferie” 🙂 

IMG_0474

Alexanders nye ansigtsudtryk når alting ikke lige går efter hans mening! ❤

Skriv et svar

