Emma – Jane Austen (Anmeldelse)

IMG_0431

Emma – 5 ud af 5 stjerner

Omgivet af små kys (Hersheys kisses <3)

Hun er rig og privilegeret og mener, at det er, som det bør være. Hun kan være ulidelig, men alligevel er hun elskelig. Hun hedder Emma og er yngste datter af mr. Woodhouse, og da hendes mor er død og hendes søster gift og flyttet, er hun førstedame på familieejendommen Hartfield i Surrey. En position hun finder er både naturlig og fortjent, omgivet som hun er af kærlige venner og en elskelig og hypokondrisk far. Da hun er fuldt ud tilfreds med sit liv og i øvrigt mener, at hun har evnen, påtager hun sig rollen som Kirsten Giftkniv og forsøger med større eller mindre held at føre folk fra sin omgangskreds sammen. Trods sin intelligens er Emma ikke altid lige heldig, hvilket hendes veninde Harriet får at føle. Hendes eneste kritiker, mr. Knightley, prøver ihærdigt at råde sin veninde, men Emma er egenrådig og stædig. Og hvis hun ikke passer på, kan hun let forspilde sine egne chancer… I Jane Austens roman Emma fra 1815 suges man ind i en verden af dannet konversation, delikat sladder, klaverunderholdning og kurtisering. (Tekst fra mofibo)

I februar afholdte LOVEBOOKS, i samarbejde med litteraturfestivalen ‘KBH læser’, read-along på bogen Emma. Et event hvor man delte sin læseoplevelse med alle de andre derude, der også læste samme bog. Jeg er generelt stor fan af read-alongs, da det giver muligheden for at gøre en meget asocial aktivitet til en social begivenhed. På Instagram kunne man denne gang følge hinanden og dele yndlings citater, tanker og følelser. I første omgang havde jeg ikke planlagt at være med, men jeg kunne alligevel ikke holde fingrene fra hverken at deltage eller at springe på den oplagte mulighed for at læse endnu et Jane Austen værk. Her er lidt om min oplevelse med Emma:

Emma er en af de hovedpersoner, der vokser i takt med, at jeg vender siderne. Hun bliver ældre, mere moden og ender til slut med at udvikle sig til en uimodståelig og fantastisk hovedperson, der på sin vis fortryller mig gennem hele processen. Emma er ikke en af de kvindelige hovedpersoner, der fysisk må kæmpe for at nå til hvor hun er. Hun er priviligeret og støttet undervejs. Så kan man diskutere, om det gør hendes kamp nemmere og knap så prisværdig, men jeg vil påstå, at kampen mod de krav man sætter til sig selv og omverden, ofte godt kan matche en hver mands krig mod en farlig fjende. For det at skulle overbevise sit inderste om, at der må ske en ændring, sker ikke bare sådan uden udfordringer.

Jane Austen besidder en evne til at beskrive Emma og hele hendes verden på en måde, hvor man føler, at Emma ikke bliver udstillet som dum og dullet (for at bruge et nutidigt begreb).  Selvom det er tydeligt, at Emma ikke altid træffer de kloge valg, får man som læser stadig muligheden for at holde af hende.

Og det er vigtigt at huske på at problematikkerne omkring fremtid og ægteskab, skønt de i dag virker useriøse og knap så vigtige, var det hele verden kunne dreje sig om for unge kvinder dengang. Det handlede ikke om at få en lang uddannelse, en karriere og det fede parcelhus med HTH køkken, men derfor kan man alligvel som læser sagtens forstå og drage paralleller, som gør historien både underholdende og oplysende. For en morale er nu en gang en morale og den er oftest tidsløs.

Heldigvis drejer hele bogen sig ikke kun om Emma men også om den vidunderlige Mr. Knightley, der stjal mit hjerte og vippede Mr. Darcy fra Pride and Prejudice af pinden. Mr. Knightley er min Austen Mc. Dreamy og skønt søofficer Frederick Wentworth fra Persuasion også kan kæmpe om pladsen som kærlighedens mand, så er 1. pladsen af yndlings Austen mænd stadig solidt placeret hos Knightly. Så må tiden vise om min videre læsning af de resterende værker byder på noget, der kan give ham kamp til stregen.

Emma er et mesterværk, og jeg vælger at tro, at Jane Austen har besiddet en umenneskelig fatterevne, der gør alle værker til noget helt specielt. For indtil videre har alle tre læste værker opfyldt alle mine krav for god underholdning og fantastisk læsning. Jane Austen har været en kvinde med evnen til at forme sine historier til oplevelser og litterære begejstring hos læseren. Ihvertfald hvis læseren er mig! Derfor får Emma og selvfølgelig Jane Austen også 5 ud af 5 stjerner.

Original title: Emma

Forfatter: Jane Austen

4 thoughts on “Emma – Jane Austen (Anmeldelse)