Junglebogen af Rudyard Kipling (Anmeldelse)

JunglebookCover

Junglebogen – 3 ud af 5 stjerner

Læseklubbens seneste bog var den originale Junglebog skrevet af Rudyard Kipling. For alle dem der ikke har stiftet bekendtskab med denne bog, er junglebogen ikke kun historien om Mowgli og hans venner, men en håndfuld historier fra Indiens jungle. Vi hører selvfølgelig om Mowgli og hans liv som søn af en ulv, men også historien om Rikki-tikki-tavi det modige desmerdyr, om Elefant-Toomi den unikke indiske dreng, og en historie om dronningens tjenere. Den version, jeg har læst på mofibo, er desværre afkortet ift. andre versioner, og derfor er jeg gået glip af endnu en historie som ellers er til at læse i Junglebogen – nemlig den om sælen Kotick. Da vi i læseklubben skulle gennemgå og snakke om bogen, skabte det en del forvirring, at denne historie blev nævnt af nogen, og vi sad andre, der ikke anede hvad de snakkede om! 🙂

Nu har jeg kaldt de små fortællinger for historier, men jeg vil mene, at de egentlige er fabler. Fabler om dyr der kan tale, som opfører sig ligesom mennesker, og som alle indeholder en morale.

Junglebogens hoved-fabel er den genkendelige fortælling om Mowgli og hans venner i junglen. Det er en fortælling, der dog ikke helt afspejler den Disney skabte fortælling, som vi allesammen kender fra barndommen. Mowglis fortælling er meget mere barsk og fuld af realismens karikatur i form af forskellige dyr og jungleloven. Både Baloo og Bagherra er med, det samme er Shere Khan, de skørre aber og den snedige slange, samt Mowglis ulveforældre og søskende. Men alle dyrene opfører sig tættere på den realistiske dyriske adfærd, præget af de menneskelige sider der gør historien til den budskabsfyldte fabel den er.

De andre historier i samlingen er ikke præget af den voldsomme junglelov, men der er stadig ikke lagt slør over hændelserne der finder sted. Og alle er de fyldt med budskabet om naturens ordnen og den naturlige udvikling i de fysiske metoder der benyttes for at opretholde denne orden og lov.

Samlet set en fin samling fabler og en læsning værd, hvis man gerne vil kende til den originale historie om Mowgli. Det er dog ikke nødvendigvis her jeg vil lægge meget mere læseenergi og jeg holder nu stadig mest af Disneys version. Måske fordi den er associeret med barndommens sødme.

Info:

Original title: The junglebook

Forfatter: Rudyard Kipling

Læst på: Dansk

Stjerner: 3/5

2 thoughts on “Junglebogen af Rudyard Kipling (Anmeldelse)

  1. Jeg fik også lidt et chok, da jeg læste Kiplings fortælling for første gang. Den virker så langt fra den historie, man kender. Men faktisk synes jeg næsten, den er bedre.

    Og åh, jeg elsker den lille historie om Rikki-Tikki-Tavi der er med 😀 Så fin!

Skriv et svar

