Mig og min graviditetssukkersyge

IMG_0320

Min nye ven – Altid meget ærlig! 😉

Nu er det ca. 14 dage siden, at jeg fik det forfærdelig brev fra Horsens sygehus, hvor der stod, at jeg havde fået konstateret graviditetssukkersyge. Et brev der bragte utallige følelser og tanker med sig, og som kun blev endnu mere problematiseret, da jeg begyndte at google og læse. ALDRIG google! Man bliver bare endnu mere forvirret og frustreret! 🙂

Der skulle gå ca. en uge fra jeg fik det konstateret, til jeg havde mit første møde på sygehuset til samtale med en sygeplejerske og en diætist. I den uge forsøgte jeg leve, som jeg tænkte en person med graviditetssukkersyge burde, dog uden egentlig at gøre så meget andet end at skære ned på kulhydrater og droppe slik, is og junk. På det her tidspunkt var jeg stadig ret forvirret og brugte alt for meget tid på at være fortvivlet og ked af min situation. Jeg følte pludselig, at jeg blev defineret af at have graviditetssukkersyge, og at det var karma, der sparkede mig godt og grundigt bag i, pga. min knap så sunde kostvaner det sidste års tid.

Mit første møde med sygeplejersken, der nu er min faste kontaktperson til endokrinologisk ambulatorium, forløb lidt som forventet. Jeg skulle i gang med at måle mit blodsukker, 6 gange om dagen (Før og efter hvert hovedmåltid). Jeg blev lært op i brugen af blodsukkerapperatet og dernæst sendt videre til diætisten. Det var først hos hende, jeg egentlig fandt ud af, hvad jeg havde med at gøre. For efter hun havde lavet et kostinterview, blev jeg ikke bare klar over at det at skippe kulhydrater ikke var vejen frem for en høj gravid, men jeg spiste også generelt for lidt. Så planen for min kost var og er fremover, at jeg skal skære ned på alle de hurtige kulhydrater og spise groft og fiberrigt. Jeg skal spise efter y tallerkenen og sørge for altid at få en god håndfuld kulhydrater til mine hovedmåltider. Ydermere skal jeg prøve at erstatte alle mine junkmåltider – her forstået som mine hvide boller til mellemmåltider og chips og slik til aftenskaffen, med alternativer. I bund og grund er det jo egentlig bare at følge de normale kostråd.

Til mit første møde med sygeplejersken fik jeg målet at holde et stabilt blodsukker på de rigtige værdier, for så var gevinsten, at jeg kunne gå ned i antal blodsukkermålinger og undgå at skulle have yderligere hjælp som f.eks. insulin indsprøjtninger.

Mandag var jeg så til mit andet møde med min sygeplejerske, og skønt det har været noget af en udfordring den sidste uges tid, med konfirmation og middage ude, så har det lykkes mig at holde mit blodsukker så pænt, at jeg fremover kun skal måle mig 2 dage om uge, 4 gange om dagen. En ændring der virkelig løfter mit humør og gør situationen til en meget mindre udfordring, end jeg først havde frygtet. Jo jeg skal stadig passe på min kost og spise rigtigt, for min krop har vist, at den ikke kan holde til de store indtag af sukker og andre hurtige kulhydrater, men så snart at det bliver en del af hverdagen er gevinsten, at jeg generelt er på vej mod den sunde livsstil, jeg alligevel bør have, og jeg er et skridt tættere på at kunne opretholde en sund livsstil efter fødsel, hvor jeg sidste gang havde rigtig svært ved ikke at falde i slikskålen.

I sidste ende handler det også om, at da min krop har vist, at den har en tendens til ikke at kunne producere nok insulin, kan det sagtens ende i større problemer senere hen i livet, hvis jeg ikke tager ansvar. Ydermere vil mine børn leve i samme risiko, da de kan have arvet tendensen fra mig. Og ja jeg ved godt, at for mange er det jo selvskrevet at børn skal spise sundt, hvilket det også har været for os, men jeg vil fremover være opmærksom på ikke selv at falde tilbage i de dårlige vaner og derved påvirke mine børns vaner.

Alt dette dog uden at blive panisk og krakilsk. For at spise en is i ny og næ er ikke problemet. Men at leve af mariekiks og juice kan være belastende for kroppen – og så desværre hos mig, mere belastende end hos andre.

Hele denne oplevelse er lidt af en øjenåbner. For jeg har de sidste 10 år levet af at være aktiv, og min tid i fitnessbranchen har automatisk medført en masse bevægelse og dermed også en tiltro til, at jeg var sund og rask. Og det er jeg, men jeg er ikke “udødelig” – det er ikke kun naboen eller hende den overvægtige nede i Rema der udvikler sukkersyge – det er åbenbart også mig. Det får mig da helt sikkert til at tænke på, at vi skal tage ansvar for vores liv og vores krop. ❤

IMG_4850

Vi har før prøvet Årstidernes lækre råvarer og skønt jeg ikke tror vi vælger vegetarkassen igen, så er jeg helt sikkert inspireret. (Læs om vores oplevelse her)

IMG_5007

Så snart tvillingerne er ude, så skal jeg igen kombinere motion og børn. Vi har allerede snakket om at investere i en løbevogn, så vi kan komme afsted, selvom tiden er knap! 

7 thoughts on “Mig og min graviditetssukkersyge

  1. Hej Nena
    Hvor ærgerligt for dig at få sukkersyge, det fik jeg også selv konstateret i uge 33 under min første graviditet.
    Jeg gjorde mig også mange tanker som dig omkring hvilke vaner man tillægger sig i takt med at ens livssituation ændrer sig, og man er nødt til at stoppe op og the ansvar. Specielt tankerne om hvordan det kan påvirke børnene, fylder meget!
    Jeg tror man, som du også siger, skal bruge diagnosen som et wake-up Call til at komme på ret køl igen. Så er man også bevidst om at videreføre nogle gode vaner til ungerne og forbedre deres chancer for de mest optimale vilkår i fremtiden❤️

    • Ja der er kun en vej og det er fremad… 🙂 At kunne forbedre ens børns vilkår, kan kun være en gevinst. Alt taget i betragtning!

  2. Øv, hvor er det da også træls. Jeg kender godt det med, at det er let at falde i slikskålen om aftenen – særligt som gravid har jeg oven i købet haft svært ved at spise nok i løbet af dagen pga. manglende lyst til almindelig mad, og så er det jo ekstra let at blive fristet til at fylde kaloriedepoterne op på den måde.

    Jeg fik også lavet glukosebelastningstest ved anden graviditet, fordi mit første barn vejede 4500 g. Den viste dog ikke noget – Skulle man kun gå efter min kost, havde jeg nok ellers fortjent det!

    Jeg håber, du bliver ved med at have styr på blodsukkeret. Kender flere, der har prøvet at have graviditetssukkersyge, som kunne regulere det ganske fint bare med kosten. Det er nok rigtigt, at den virkelige udfordring er at holde fast i det bagefter, hvor det sådan i første omgang kun går ud over én selv – Men at 40 % får type 2 diabetes er jo også en ret god motivation;-)

    • Lige præcis… for sult kan nemt stilles med slik! 🙂 Og ja, det er ligepræcis det høje tal der er enormt motiverende. Men hold op hvor havde jeg mange dårlige vaner, der er virkelig svære at slippe. Det er sværest, når jeg er ude, og ikke altid kan finde ud af, hvad jeg kan spise og hvor, uden at mit blodsukker går amok!

  3. Pingback: Ugen der gik – Thaimad og legoland | nenaskov

Skriv et svar

