Om min læseklub

IMG_0313IMG_0323IMG_5278JunglebookCover

Sidste sommer delte en anden bogblogger ønsket om at danne en læseklub i Århusområdet. Jeg meldte mig straks til, og vi var så mange, at vi blev delt i 2 grupper. I vores gruppe/klub har vi siden da mødtes 5 gange og har været igennem følgende værker:

To kill a Mockingbird af Harper Lee

– En vild fårejagt af Murakami

A room with a view af E.M. Foster

– Junglebogen

Vores kommende værk bliver: ‘Mikael’ af Dy Plambeck. Ikke et værk jeg havde noget kendskab til i forvejen, så derfor var det en fed udfordring. Jeg havde svært ved Murakamis værk men blev tilgengæld enormt begejstret for både To Kill a Mockingbird og A room with a view. Jeg sætter virkelig stor pris på vores læseklub. Ikke blot fordi at jeg får muligheden for at komme hjemmefra, og snakke bøger med folk der forstår mig, og som er ligeså afhængige af at læse, som jeg selv er, men også fordi at jeg bliver “presset” ud i titler, jeg ellers aldrig ville have læst. Men det har også helt tiden været en af mine bagtanker med at joine en læseklub. At blive inspireret af andre!

At vælge hvilke værker vi skal læse er ikke altid problemfrit. Både fordi vi kommer med så forskellige TBR boglister, men også fordi der ofte er en af os, der allerede har læst det værk, der bliver foreslået. Så derfor trækker vi nu sedler fra en lille bøtte. Vi har hver især skrevet 3 værker og lagt i bøtten, og så er det helt tilfældigt hvilket værk der trækkes. Det fungerer godt og kan klart anbefales.

Når vi mødes efter at have læst et værk, diskuterer vi selve værket og de andre ting der bevæger sig omkring. F.eks. forfatteren, andre værker af personen, evt. tiden den er udgivet i, og der bliver typisk perspektiveret til nogle af de andre værker vi har læst. Som noget nyt skal den person, der havde skrevet det bestemte værk til bøtten, forberede en kort præsentation af værket. F.eks. noget om forfatteren eller andre spændende facts som man ikke nødvendigvis får ud af læse bogen. Det tror jeg bliver et spændende tiltag.

Den næste tid er min deltagelse i læseklubben desværre usikker, da jeg godt kan se at læsening, aftener ude og nyfødte tvillinger ikke harmonerer, men jeg vil prioritere det højt, da det giver SÅ meget igen. Om ikke andet så ihvertfald læse værkerne selvom jeg ikke kan møde op til møderne. 🙂

Er du med i en læseklub? Hvilke værker har I læst, der bare skal anbefales til andre?

4 thoughts on “Om min læseklub

  1. Dejligt, du stadig vil prioritere læseklubben! Og du rammer i øvrigt en masse af de samme bevæggrunde for at være i læseklub, som jeg har…

    • Jeg vil ihvertfald prøve! 🙂
      Cool – tror nu også det er typiske bevæggrunde, netop at blive udfordret og møde andre med lige så stor en passion som en selv!

  2. Jeg er med i to en jeg kalder Læseklubben, som jeg har været med i, i snart 4 år og vi er ved at have læst små 40 bøger sammen. Vi læser alt fra krimier, ungdomsbøger, til klassikere. Vi tager også til bogarrangementer som forfatterforedrag, krimimesse og Bogforum sammen.

    Den anden kalder jeg Læsegruppen og det er relativt ny ting. Vi er nu ved at læse vores 3. bog sammen, vi kender ikke hinanden så godt endnu, så vi er stadig ved at se hinanden an.

    Apropos læseklubber, snakkede jeg med en dame der er lidt op i årene, hun havde været med i den samme læseklub i snart 20 år og nu synes hun de kender hinanden så godt, så det ikke længere er spændende at diskutere bøgerne, fordi de allerede kender hinandens holdninger på forhånd. Det har jeg faktisk aldrig tænkt på og hun gav mig da noget at tænke over.

    • Det havde jeg slet heller ikke tænkt over – men kan da godt se at diskussionen bliver tynd, når man er for enig. Men jeg tror nu aldrig vi i vores klub vil blive for enige, da vores litterære interesse meget bred. Men hvor dejligt med to hele klubber. Nyder virkelig vores møder. Og dobbelt up er jo bonus ☺️👍🏻

Skriv et svar

