Anna og det franske kys af Stephanie Perkins (Anmeldelse)

IMG_0288

Anna og det franske kys – 5 ud af 5 stjerner.

Åh hvor skal jeg begynde?! Jeg har sat mig ned, direkte efter sidste side er vendt, for at skrive denne anmeldelse med så mange af mine nuværende følelser som muligt. Efterladt med varme i hele kroppen og en sitrende fornemmelse af lykke. Præcis som man skal have det efter en rigtig god kærligehedsbog. For det er lige, hvad Anna og det franske kys er. En lyserød kærlighedsbog fyldt med alle de helt rigtige cliches og twists.

Anna er amerikaner og bor normalt i Atlanta med hendes mor og lillebror. Hendes mor og far er skilt, men alligevel er hendes far så stor en del af hendes liv, at han får sin vilje, da han bestemmer sig for, at Anna skal tage sit senioryear på en amerikansk skole i Paris, i stedet for at blive på sin highschool i hjemmebyen. Anna er absolut ikke enig i hans beslutning, og hun hader tanken om at skulle forlade sin bedste veninde og en fornyeligt opstået flirt med den lækre fyr i biografen. Hun kender ingen i Paris, og hun kan ikke snakke fransk – det bliver et forfærdeligt år, ihvertfald hvis du spørger Anna.

Men så sker der noget! Anna møder personer, der ender med at spille en vigtig rolle i både hendes ophold i Paris, og hendes fremtid efterfølgende. Personer der både får hende til at græde og grine, og Paris bliver ligepludselig ikke fjenden men hendes hjem.

Anna og det franske kys er perfekt, til foråret som brager ned over os lige nu. At læse den i en solskinsstråle er en fryd og den er uden tvivl en kandidat til årets chick-lit. Jeg har fornyelig læst “Bryllupsnatten” af Sophie Kinsella, og skønt den også vagte stor begejstring, så når den kun Anna og det franske kys til sokkeholderne. Det er i situationer som denne, at jeg får lyst til at bryde mit antal af stjerner og smide en ekstra afsted. For det har denne bog så klart fortjent. Den indeholder alle de elementer, der skal til for at skabe et fabelagtigt kærlighedseventyr. Misforståelser, frustration, spæde åbenbaringer, venskab, kærlighed, oplagte men forbigåede situationer og jeg kunne blive ved.

Anna og det franske kys, med sin ungdomsprægede forelskelse og Paris’ som den oplagte location, er ikke kun en historie, der straks falder i mit hjerte. Sprogligt er den også en fornøjelse. Rent, flydende og velvalgte ord præger læseoplevelsen positivt – og det endda efter en dansk oversættelse.

Så 5 stjerner til Stephanie Perkins ‘Anna og det franske kys’ og så en glædelig utålmodighed til at den selvstændige fortsættelse ‘Lola og naboens søn’ udkommer d. 5 juni. Så er spørgsmålet blot, om jeg kan vente så længe, eller om jeg må overgive mig til den på engelsk inden! 🙂

Info:

Original title: Anna and the french kiss (Dansk title: Anna og det franske kys; oversat af Laura Konradi Brodersen)

Forfatter: Stephanie Perkins

Forlag: Lindhardt og Ringhof

Læst på: Dansk

Stjerner: 5/5

8 thoughts on “Anna og det franske kys af Stephanie Perkins (Anmeldelse)

  1. Pingback: April update | nenaskov

  2. Pingback: Marts update | nenaskov

  3. Pingback: Mine boglige sommerferieanbefalinger | nenaskov

  4. Pingback: Love is all around – indlæg om kærlighed i bøger fra lovebooks.dk | nenaskov

  5. Pingback: Læste bøger i 2015 | nenaskov

  6. Pingback: Anna og det franske kys – Anna og det franske kys #1 | Bibliotekattens Bøger

Skriv et svar

