Udvalgt, Dæmondræberen bind 2 – Louise Haiberg (Anmeldelse)

1779

Udvalgt – 5 ud af 5 stjerner

Mit navn er Benjamin.

Jeg er nephilim … et blandingsbarn.

Jeg var lykkelig indtil et blændende væsen besatte mig.
Nu har jeg kun vrede, had og et brændende ønske om at få et nogenlunde almindeligt liv.

I begyndelsen huskede jeg intet, men det gør jeg nu,
og minderne har givet mig et mål:
Dæmonen Dominic.

Hans undergang bliver min frihed.

Udvalgt, der er bind nr. 2 i serien om Dominic dæmondræberen, blev læst på meget få dage. Jeg var så begejstret for bind 1, at jeg allerede samme dag gik i gang med bind nr. 2. Jeg måtte bare vide, hvad der skete med Dominic, og alle de andre spændende karakterer vi blev præsenteret for i bind 1.

I bind 1 bliver vi indviet i Dominic’s tid i helvede. Om kampene, adrenalinet, hadet, irritationen, nydelsen og hans rejse fra helvede til jorden. Det var en bog fyldt med masser af baggrundsviden, der gav et indblik i, hvorfor Dominic var endt hvor han var og hvorfor dæmonenerne nu ikke brød sig om ham. Udvalgt, bind 2, fortsætter med de fede flashbacks, der nu begynder at fortælle om, hvorfor Dominic er den han er, og hvilke oplevelser han har haft med forskellige personer på jorden. Det hele kulminere i et klarsyn, da han til sidst i bogen sidder med ærkeenglen Michael på deres stammødested.

Men bogen er ikke kun en fortælling om Dominics baggrund. Det er også en spændende og actionfyldt rejse, hvor Dominic og hans “venner” bliver stillet overfor en af de støreste forhindringer hidtil. En prøvelse der kan betyder livsændringer for mange uskyldige mennesker.

Ligesom med bind 1 er jeg enormt begejstret, og jeg nyder hvert øjeblik med Dominic og alle de andre. Historien udvikler sig i en naturlig gang, der både giver plads til action, kærlighed, omsorg, had og nye livsanskuelser. Louise Haiberg fortsætter sin behagelige skrivestil, der tiltaler mig på alle måder og får ordene til at flyde uhæmmet og nemt i et flow, der får historien til at udvikle sig i det perfekte tempo.

Jeg skrev i sidste anmeldelse, at min eneste bekymring var, om bind 2 og 3 kunne leve op til den fede oplevelse, det var at læse bind 1. Og det kunne bind 2 i den grad. Det er altid svært at skulle leve op til andre bøger og endnu svære at leve op til sig selv som serie, men jeg synes at Louise Haibergs udvikling og brugen af bind 2 som et led i vores forståelse af Dominic, fungerede ubeklageligt og med en finesse, der får mig til at glæde mig endnu mere til bind 3. Det eneste jeg kan sætte finger på, er Dominics dominerende rolle som hovedperson, med alle bikarakterernes flydende tilbagetrækning i baggrunden. Men allerede fra start, hvor alle Dominics kapitler ikke navngives, vises det, at han er den vi skal følge. Det er hans historie, og de andres historier er blot en måde, hvorpå hans fortælles. Det hele hænger sammen i et virvar af spind, der giver det ekstra kick. Så derfor får bind 2 i serien om Dominic – dæmondræberen selvfølgelig også 5 stjerner.

Info:

Original title: Dæmondræberen – 2: Udvalgt

Forfatter: Louise Haiberg

Forlag: Tellerup

Læst på: Dansk

ISBN: 978-87-588-1629-6

Stjerner: 5/5

8 thoughts on “Udvalgt, Dæmondræberen bind 2 – Louise Haiberg (Anmeldelse)

  1. Hej Nena,

    Endnu engang tusind tak for en dejlig anmeldelse. 😀
    Jeg var så nervøs for hvordan Udvalgt ville blive modtaget. Oprører fik så mange fantastiske anmeldelser, så jeg var i meget i tvivl om hvorvidt bind 2 kunne leve op til det. Benjamin havde også givet mig en del problemer, mens jeg skrev på ham (Forbandede personligheder, som ikke vil udvikle sig, som forfatteren vil).
    Derfor glæder det mig ubeskriveligt meget, at Udvalgt også får sådan en god modtagelse. 😀 Forhåbentlig kan du også lide det sidste bind. 😉

    Kh.

    Louise

    • Benjamin irriterede mig grusomt – men på den helt rigtige måde. 😊👍🏻
      Jeg kan godt forestille mig, hvordan man kan komme ud i mange tanker, når den første får så fine anmeldelser. Men jeg synes absolut at bind 2 var en fornøjelse at læse!

      Jeg har kune lige læst de første 70 sider i bind 3 og man kan da sige at tingene tager fart helt fra starten. Så absolut et godt tegn 😊

      Kh Nena

  2. Pingback: Revolution, Dæmondræberen bind 3 – Louise Haiberg (Anmeldelse) | nenaskov

  3. Pingback: April update | nenaskov

  4. Pingback: Marts update | nenaskov

  5. Pingback: Mine boglige sommerferieanbefalinger | nenaskov

  6. Pingback: The Demon Trappers #1 (Fortabt) – Jana Oliver (Anmeldelse) | nenaskov

  7. Pingback: Læste bøger i 2015 | nenaskov

Skriv et svar

