Oprører, Dæmondræberen bind 1 – Louise Haiberg (Anmeldelse)

1450

Oprører – 5 ud af 5 stjerner

Navnet er Dominic.
Enhver dæmon kender mit ansigt og drømmer om
at aflevere mit hoved til Lucifer.

Jeg har vandret på jorden i årtusinder. Boet i Helvede
og ledt dæmoniske horder i krigen mod englene.
Ikke ligefrem min glansperiode, men ingen er perfekt.

Jeg gjorde oprør – årsagen til at jeg i dag er hadet af min egen race og lever skjult blandt menneskene.

Før blev jeg kaldt Dominic Engledræber.
I dag går jeg under navnet Dominic Dæmondræber.

Dette er min historie …

Jeg elsker, når en god fantasy bog indtager hele min krop og efterlader mig sydende og forventningsfuld til næste bind. Ja ihvertfald når det er en serie. 🙂 Forlaget Tellerup sendte mig et anmelder eksemplar af Revolutionen – dæmondræberen bind 3, og med en super fin hilsen fra forfatteren Louise Haiberg. Men jeg er alt for “firkantet” til at starte en serie ved bind nr. 3, og da jeg fandt ud af at bind 1 og 2 lå på mofibo, var den eneste rigtige løsning for mig, at gå i gang fra en ende af.

Jeg er stadig meget ny indenfor dansk fantasy, og derfor havde jeg heller ikke hørt om Louise Haiberg og hendes bøger. Men heldigvis for at jeg nu er blevet gjort opmærksom på hendes utrolig store forfatter talent. Oprører er lige en bog for mig.

Tre ting jeg satte pris på:

Universet: Vi kan godt blive enige om, at vampyrer og varulve er blevet godt og grundigt voldtaget af diverse forfattere i de seneste år. Og med det mener jeg ikke at alle vampyr og vareulve historier er dårlige, men man begynder at lede efter en anderledes storyline og forfattere, der vælger andre aspekter af fantasygenren. Og præcis det gjorde Louise Haiberg med sit dæmoner og engle univers. Ihvertfald for mig. For jeg er sikker på, at der sidder andre derude, der har det helt modsat og fred være med det. For mig var det et frisk pust og en dejlig kreativ indgangsvinkel til et univers, som kunne overraske og fange min opmærksomhed. Jeg er især faldet pladask for brugen af virkeligheds associationer – for hvem kunne ikke godt forestille sig, at Hitler egentlig var besat af en dæmon?

Dominic: Det er nok lidt skidt hvis man ikke tiltrækkes af hovedpersonen i en historie. Og heldigvis er jeg vild med Dominic! Da min perspektivering desværre ligger i den fornylige vampyrperiode i min fantasy læsning, så leder han mig straks til et indre billede af Damon fra Vampire Diaries. Altså til skuespilleren Ian Somerhalder. Den dystre og sexede facade med det splittede sind. Dominic’s rejse gennem helved som Lucifers dygtige leder og til hans nu diffuse rolle på jorden, mens han forsøger at bibeholde hans badboy livstil, dog præget af evige udfordringer hvor han pludselig bliver den gode samaritaner, giver en spændende hovedperson, der tricker min interesse og holder mig fanget i historiens gang. Han kunne godt ende på min top ti over litterære mænd, side om side med Eric Northman fra True Blood. Og det er noget af et kompliment!

Ingen lange “Ringenes Herre kampscener”: Selvom kampene mellem dæmoner og engle er vigtige, så er jeg desværre ikke så begejstret for de specifikke uddybende og meget langsomt beskrevet kampe, hvor alle bevægelser og udformninger beskrives nøjsomt. Kampscenerne i Oprører er nævnt og beskrevet, men ikke mere specifikt og grundigt, at jeg efterlades med lysten til at skøjte elegant henover afsnittet. Og det er desværre sket før – FY NENA – ja jeg ved det godt, men jeg er bare ikke til det. Så derfor nyder jeg at det er lige tilpas i denne bog.

Rent sprogligt fungererede Louise Haibergs debut roman utrolig godt for mig. Det faldt mig naturligt at læse, og jeg blev ingen steder forstyrret af lange kedelige passager, unødige beskrivelser og ligegyldige vendinger. Det er jo meget individuelt hvad der tiltaler en, og heldigvis passede Louises valg af sprog til mit.

Oprører er som sagt første bind i serien om Dominic og jeg er i den grad klar på at fortsætte min rejse i bind 2 og 3. Min eneste bekymring er om bind 2 og 3 kan leve op med min begejstring for bind 1. Men det må tiden vise. Oprører skal ihvertfald have 5 flotte stjerner, for det var en wow-bog og endnu en oplevelse af at dansk fantasy sagtens kan kæmpe mod de internationale bestsellers.

Info:

Original title: Dæmondræberen – 1: Oprører

Forfatter: Louise Haiberg

Forlag: Tellerup

Læst på: Dansk

ISBN: 978-87-588-1279-3

Stjerner: 5/5

12 thoughts on “Oprører, Dæmondræberen bind 1 – Louise Haiberg (Anmeldelse)

  1. Hej Nena,
    Tusind tak for den fine anmeldelse af Oprører og komplimenterne til min skrivestil. 😀
    Det glæder mig utrolig meget at du kunne lide den … og Dominic, som helt sikkert er en smags sag.
    Forhåbentlig vil du også kunne lide de næste to bind i serien. 😉

    Kh.

    Louise

    • Selv tak da! Det har været en fornøjelse at læse dine bøger indtil videre. (Er snart færdig med nr. 2) og tak for den fine hilsen der var med nr. 3 🙂

      Det er selvfølgelig helt i orden at du deler på fb!

      God weekenden.

      KH Nena

      • Undskyld det sene svar, har indledt årets kamp i haven og derfor har jeg nærmest ikke siddet ved computeren. :-/
        Det glæder mig, at du kan lide dem og det var så lidt med den lille hilsen. Tellerup var heldigvis virkelig søde til at efterkomme min bøn om at få lagt den lagt ved anmeldereksemplarerne.

        Og mange tak. 😉 Den blev som jeg vist har afsløret, tilbragt i haven, hvor jeg fik bank af grene og genstridigt ukrudt.

        Kh.

        Louise

  2. Pingback: Ugen der gik – Sol og oprydning | nenaskov

  3. Pingback: Revolution, Dæmondræberen bind 3 – Louise Haiberg (Anmeldelse) | nenaskov

  4. Pingback: April update | nenaskov

  5. Pingback: Marts update | nenaskov

  6. Pingback: Mine boglige sommerferieanbefalinger | nenaskov

  7. Pingback: The Demon Trappers #1 (Fortabt) – Jana Oliver (Anmeldelse) | nenaskov

  8. Pingback: Læste bøger i 2015 | nenaskov

Skriv et svar

