Skovens hemmelighed – Jon Rex Laugen (Anmeldelse)

1911

Skovens hemmelighed – 4 ud af 5 stjerner (Anmeldereksemplar)

Sebastian gider egentlig ikke at holde ferie ude på landet, men da hans mor skal ud og rejse, bliver han sendt på fem ugers ophold hos sin faster i Jylland.

Heldigvis møder han her den jævnaldrende Nadia, som lærer ham at der findes en spændende og anderledes verden uden for storbyen.

Snart finder de ud af at der foregår mystiske ting i landsbyen og på markerne omkring den. Mærkelige personer vandrer i skoven. Flokke af ulve trænger ind i landet. Og snart hærges egnen af uhyggelige angreb.

Nadia og Sebastian forsøger at afsløre den ukendte trussel der spreder skræk og rædsel, og pludselig kastes de ud i et nervepirrende eventyr.

Skovens hemmelighed er en historie fyldt med spænding, underholdning, ung kærlighed. Der opstår suspens fra Sebastian ankommer til den lille jydske by og til den sidste side vendes. Langsomt bliver man trukket ind i historiens spindelvæv af lokale mennesker, mystiske begivenheder, gamle historier og de grusomme angrebs uhyggelig bagmænd. Langsomt nok til at man kan indsnuse sig stemningen og indtrykkene, men alligevel ikke langsomt nok til at det påvirker læseoplevelsen. Det helt korrekte tempo burde man måske hellere sige. Der er tid til at beskrive fasterens smukke og unikke hus, hvordan mødet mellem Sebastian og Nadia finder sted og hvordan dagen altid skal indeholde en is.

Mange af de bøger jeg læser for tiden, er en del af en serie. Det kan påvirke mig i den forstand, at jeg bliver overrumplet hvis informationerne og historiens udvikling vælter mig bagover i farten. Fordi man i en serie ofte tager det med ro, og lader handlingen udvikle sig og flere bøger. Skovens hemmelighed er en enkeltstående bog, men handlings rolige udvikling, fik mig til at dobbelttjekke om det nu ikke var en serie. Dette er et kompliment! For selvom den rolige gennemgang og den dybde jeg havde muligheden for at befinde mig i, blev historiens klimaks ikke pludselig afviklet i hastværk for at kunne nå det inden sidste side. Der var et naturligt flow, der gjorde historien til en fornøjelse af læse.

Skovens hemmelighed er en ungdomsbog med fokus på den yngre del af målgruppen. Dette er ikke skjult, og sproget er meget direkte i denne hensigt. F.eks. så gentages mange sproglige billeder, hvor eksemplerne er meget basale.

…til venstre hænger månen. Den har form som en fed banan.

Jeg får lyst til at bruge ordet “barnlig”, men uden at ordet skal have en negativ klang. For med det mener jeg netop bare, at man ikke forsøger at være noget, man ikke er. Forfatteren taler direkte til sin målgruppe. Dette betyder dog ikke, at historien ikke kan læses af andre. Jeg havde en dejlig oplevelse og nød hvert minut. Jeg er dog ikke sikker på, at jeg vil anbefale den til andre voksne, med mindre de som mig, godt kan lide at brede den litterære oplevelse ned til børne og ungdomsbøger.

For et par måneder siden anmeldte jeg serien om Merlin og hans familie, og jeg vil placere Skovens hemmelighed i denne bunke af skøn underholdning. Forskellen på de to er dog, at humoren i Merlin ramte plet hos mig og gjorde at den lige fik det lille ekstra pift, og derfor den ekstra stjerne. Skovens hemmelighed er dog på ingen måde en dårligere bog. Det handler udelukket om en personlig oplevelse og interesse.

Skovens hemmelighed er et utrolig spændende udspil fra Jon Rex Laugen og jeg glæder mig allerede til at læse mere af samme forfatter.

Original title: Skovens hemmelighed

Forfatter: Jon Rex Laugen