Overvældet af blogindlæg

IMG_0049

Efter vi var til bogbloggertræf i Aalborg i efteråret, er jeg begyndt at følge stort set alle de bogbloggere, der var med. Dette har dog overvældet mig i sådan en grad, at jeg slet ikke kan overskue at gå ind på bloglovin mere. Før fulgte jeg en håndfuld bloggere, hvilket passede perfekt med antal af indlæg og antal af minutter om dagen til at læse indlæg. Men nu vælter det ind med nye indlæg hver dag, og i stedet for at gå ind og læse dem jeg kan nå, melder jeg helt pas, og får slet ikke læst et eneste. Eller det vil sige jeg forsøger, men efter at have bladet side op og side ned med nye indlæg, læser jeg et og så får jeg næste helt stress. Jeg ved godt, at jeg ikke er forpligtet til at læse alle indlæg, det er jo heller ikke alle indlæg der overhovedet interessere mig, men jeg har mistet overblikket og kan slet ikke kende interessant fra uinteressant. For jeg skal jo i princippet stadig skimme alle overskrifter for at kunne vælge fra eller til, og bare det giver mig næste åndenød.

Det handler måske også om, at jeg vælger at følge folk, der slet ikke læser samme genre som mig, hvilket kan være inspirerende, men også være de indlæg der fylder i mit synsfelt, når jeg scroller ned gennem siden.

Jeg er ikke i tvivl om at løsningen er at sortere grundigt i hvem jeg følger, men inderst inde er jeg som en lille pige, der ikke vil i seng – for hvad nu hvis jeg går glip af noget! 🙂

Men noget må der ske, for jeg ved, at jeg i denne strøm af ulæste indlæg, går glip af dem jeg rigtig gerne vil læse. Og det ærger mig mere end det at skulle vælge til og fra!

Er jeg den eneste der har det på denne måde? Hvordan sorterer du i dem du følger på f.eks. bloglovin??

12 thoughts on “Overvældet af blogindlæg

  1. Jeg har seks kategorier på bloglovin: Bolig, bøger, engelsk, kreativitet, mad og readathon. Ikke alle dem jeg følger er delt ind, men de fleste er.
    Bolig siger sig selv, det er indretning osv.
    Bøger er alle de danske bogblogs jeg følger, og hvis jeg er på ferie og væk fra internettet i flere dage, så er det typisk kun denne kategori, jeg tjekker.
    Engelsk er så de engelske bogblogs. Jeg fulgte engang en del, uden rigtig at læse indlæggene, men af og til er det noget godt, og så har jeg denne kategori til dem.
    Kreativitet er til inspiration til hækling og strik.
    Mad er…mad 😛
    Readathon er faktisk ikke i brug 😛 Jeg troede, det var smart til readathon, men endte i stedet med at lave en kategori i bogmærkelinjen.

    Så sådan holder jeg styr på det. Det giver mig meget mere overblik, synes jeg. Alle nye indlæg kommer dog stadig frem i en stor pærevælling i dit feed, men så kan du gå ind under hver enkelt kategori og kun få indlæggene derfra. Måske det kan hjælpe lidt 🙂

    • Det giver god mening at inddele i kategorier! Jeg følger dog mest kun bogblogs, men dem kan man selvfølgelig også inddele efter “genre” 🙂

  2. Nu følger jeg mest bogblogge og jeg læser bestemt ikke alle blogindlæg fra de bloggere jeg følger. Nogle bøger er jeg ikke interesseret i, eller vil måske ikke vide for meget om en bogs handling, inden jeg selv skal læse den. Hvis jeg ikke synes en blog interessere mig, har jeg heller ikke svært ved at trykke unfollow, for sådan er det jo, vi har alle forskellige interesser og jeg ser ingen grund til, at blive ved med et få indlæg fra en blog, som jeg slet ikke er interesseret i at læse.

  3. Jeg læser langtfra alle indlæg, men dem som jeg føler kunne være relevante eller spændende. Hvis folk poster uinteressante indlæg (som nogle af de bloggere jeg følger indimellem gør) så trykker jeg bare ‘mark as read’ og scroller videre. 🙂
    Jeg elsker dog at have mange ulæste til gode! Det er så trist, når man trykker ‘opdater’ og der ikke er nye indlæg d: (sker dog ikke så tit..)

    • Hehe… “you have no new mails” – ja det er sjovere når det ligger noget og venter! 🙂 Jeg er også godt klar over, at min egen blog ikke er så stilren, så derfor vil der ind i mellem være indlæg som ikke rammer den faste målgruppe. Så at være bedre til at sortere lidt i indlæg, er klart også en løsning. Det kunne være en fast del af morgenrutinen, når man alligevel tjekker diverse sider. 🙂

  4. Jeg når og gider også langt fra at læse alle indlæg på Bloglovin’. Der er jo nogle indlæg, fra bloggere som man elsker gerne vil læse andre indlægs af, som man bare ikke gider at læse. Desuden kan det godt være overvældende nogle gange, og så vælger jeg ganske enkelt bare de indlæg ud, som jeg slet ikke kan lade være med at læse, og resten markerer jeg som ‘read’.

    Derudover har jeg også forskellige kategorier på Bloglovin’ (selvom de er meget rodede i øjeblikket). Hvilket vil sige, at når jeg f.eks. har været på ferie eller andet, så kan jeg gå ind i kategorierne og kigge, hvilket for mig gør det lidt mere overskueligt. Jeg vil f.eks. helst ikke gå glip af bogblogsstof, mens jeg ikke tager det så tungt, hvis jeg går glip af indlæg fra andre blogs. Derfor er det meget rart, at jeg bare kan klikke mig ind i min kategori med bogblogs, og derfra udvælge de indlæg, som jeg gerne vil læse 🙂

  5. Ah. Jeg døjer meget med det samme problem, og jeg HADER at trykke ‘unfollow’. Jeg synes, det virker som en fornærmelse på en eller anden måde. Hvilket det jo slet ikke behøver at være. Og samtidig er jeg nok bange for at gå glip af, HVIS der nu er et indlæg, jeg gerne vil læse. Suk.

    Men måske skulle man lave en opdeling i Bloglovin’ med 1. prioritet bloggere, 2. prioritet osv. Simpelthen bare for at have en adskillelse mellem ‘must read’ blogs og blogs, man bare læser i ny og næ …

    • Lige præcis – en “silent” fornærmelse! 🙂 Den der med kategorier – tror jeg er vejen frem! Kan se på kommentarene herinde, at det virker for andre!

Skriv et svar

